zaterdag 20 februari 2010

snoeien in de sneeuw

Hebben we vrijdag zo'n heerlijke dag gehad waarbij we zelfs onze boterhammen gebakken ei buiten hebben opgepeuzeld en de eerste sproeten weer op de neus zijn waargenomen. Vandaag was het weer heel anders, jas aan en muts in de buurt. Maar aan het eind van de dag konden we toch weer terugkijken op vlijtige arbeid. De druiven zijn gesnoeid en met z'n viertjes hebben we minstens 20 kruiwagens mest van onze buurkoeien bij bomen en struiken verdeeld.

11 opmerkingen:

THEA zei

Hier zeggen ze altijd dat de druiven zeker rond Kerstmis gesnoeid moeten worden!!
Maar jullie doen het nu pas?

Is het al zo warm bij jullie? Hier bij ons is het nog echt winter, vanavond was het zelfs weer helemaal wit!

Groetjes Thea

Dorothé zei

ja Thea, dat klopt, maar sinds wij hier wonen snoeien wij de druiven in februari en ieder jaar hebben we ongeveer 10 flessen wijn. Het weer kwakkelt hier, vandaag wordt het weer een mooie wandeldag.

Anoniem zei

zijn weer heerlijke plaatjes en was het niet zo dat je de eitjes buiten op de steen gebakken hebt?

Wouter Crucke zei

Beste,

sta mij toe om je een tip te geven. Druiven snoei je best in de ZOMER. Jawel, in de zomer en wel gans de zomer. Enkele hoofdtakken ( 1 à 3) selecteren, deze snoeien op de gewenste lengte en de zijscheuten snoeien op drie scheuten. Elke keer er scheuten bijkomen mag je die wegsnoeien. De ganse zomer lang en elke 2 à 3 weken;

Veel plezier ermee!

Wouter Crucke
Uw boomverzorger
http://www.vartago.com

Theresia zei

Zo heeft iedereen weer andere ideeén over druiven snoeien. M'n bijenkoning Jacquy zegt 14 dagen vòòr palmpasen. Dit jaar dus 14 maart.
Ik vond het trouwens gisteren maar erg guur. Vrijdag nog aan het spitten en gisteren weer aan de brei :-)
Liefs Trees

La Maison zei

En dan kom ik zomaar bij jullie binnen vallen.
Ik heb nog niet alles gelezen maar ik vind het wel zó leuk dat ik meteen volger word.
Natuurlijk ben je ook welkom bij mij.
Groet van
Hermine

Dorothé zei

Dag Wouter, Zelf vind ik in februari snoeien al een beetje aan de late kant, maar allez. Ik snoei nu op een oog vanaf de hoofdstam en in de zomer snoei ik op drie oksels na de tros. En vervolgens blijf ik snoeien opdat de trossen genoeg zonlicht/warmte krijgen.

La Maison zei

Jammer, verzucht ik, uit, alles gelezen, maar hoe begon het nou? Je schrijft heel leuk hoor.
Er is pas een blogster begonnen ook leuk n.l.
http://parelsinhetparadijs.blogspot.com/
Ik lees een verdrietig bericht, maar ook vrolijke en interessante.
Mijn vragen; waar hebben jullie dat kastagnehouten hekje op de kop getikt en waar lees ik hoe alles begon??

Groet van
Hermine

Balsemien zei

Dag Dorothé, wat een geweldige web-log heb je. Leuk dat je even kwam kijken. Als je het goed vindt ga ik je gelijk bij mijn favorieten plaatsen!

Dorothé zei

Hoi Balsemien, daar heb ik geen bezwaar tegen hoor om tussen zulke mooie handwerkjes een beetje vermeld te worden.

parels in het paradijs zei

Dag Dorothé. Leuk dat je volger van mijn blog bent geworden en nu kan ik ook meteen jouw blog zien. Heerlijk. Jullie hebben in elk geval al de druiven gesnoeid. Bij ons zal dat nog even moeten wachten. Wat mooi ook die blauwe maan. Prachtige site en dito foto's. Ja, je hebt gelijk. Hermine is mijn lieve zusje. Dag Lilian