donderdag 15 april 2010

huisvlijt

Speciaal voor de achterblijvers in Nederland. Die weten namelijk hoe al die jaren mijn creatieve uitbarstingen door onhandigheid op niets uitliepen. Wie had toch ooit gedacht dat mijn naaimachine en ik zulke goede vrienden zouden worden. Lief heeft het oude beestje helemaal gesmeerd en gesteld en nu maakt ze ook weer een echt naaimachinegeluid en loopt ze als een zonnetje. Op de keukenstoelen liggen (zoals op de foto te zien) nu keurig door mij gefabriceerde kussentjes en de tas voor de jonge moeder is ook klaar (ik zal hem morgen op de post doen). Dat was nog even puzzelen hoor. Ik heb hem uit het boek French General - Home Sewn. Een, voor mij althans, zeer moeizame beschrijving dus ik heb er zelf maar een draai aan gegeven. Maar ik ben niet ontevreden met het eindreslutaat van al mijn gepiel.
Vorige week ben ik met D. naar Arleuf geweest waar een handige hollandse bij haar thuis bergen lapjes te koop aanbod. Wat ik heel bijzonder vond waren de zijden lappen uit oude Japanse kimono's. Het contact was meteen heel leuk en zodoende zijn zij en haar man gisteren bij ons geweest met nogmaals de nodige zakken vol lapjes om uit te zoeken. D. en onze engelse quiltvriendin waren ook van de partij en nu beginnen D. en ik zelfs een beetje een lapjesvoorraad te krijgen. Daarover volgende keer meer.
Wat de tuin betreft, de knoflook en de sjalotten staan al 10 cm boven de grond. De perzikbomen bloesemen en de pruimenboom beloofd ook een witte wolk te worden. Ik moet nodig aan de slag met het inzaaien van mijn pluktuintje, maar ik vind het nog steeds te koud om lang in de tuin te staan.

13 opmerkingen:

Balsemien zei

Hoi Dorothé, wat is je tas mooi geworden, ik ga zo even in het boekm koekeloeren! Leuk dat je weer contacten heb opgedaan en dat je leuke lapjes hebt uitgezocht. Veel plezier met de tuin, de perzik bloeit hier ook en de rest van de fruitbomen heeft al een lichte waas...
Nog een fijne avond Dorothé!
PS Ik stuur een lapje naar je vriendin van de Kikkerstof, of ik neem het komende zomer mee als we bij Trees logeren...

La Maison en Wonderboom zei

Wat goed van je, zo zie je maar een oma kan alles. Wat leuk dat je zulke leuke lapjes contacten hebt.
Volgende week gaan wij weer naar Frankrijk en hopelijk staat ons kersenboompje dan ook in bloei.

Groeten
Hermine

Theresia zei

Wat is de tas mooi geworden! Mes compliments!
En ik heb het weefgetouw in elkaar :-)
'k Zal het tafelmodel binnenkort brengen.

Granny's Place zei

Leuk om te lezen dat je in de loop der tijd zo handig bent geworden, het resultaat is er in ieder geval wel naar!
Wil ook zaadjes planten moet dus op gaan schieten.
Groetjes Madelon

Roelien zei

Leuke tas! Ik heb ook een lapjesverzameling, leuk is dat hè? Ook wil ik nog een knopenverzameling om bijvoorbeeld op tassen en kussens te naaien. Knap van je dat je jezelf dit hebt aangeleerd!

Groet Roelien

Tons zei

Wat een superleuke tas is dat geworden, goed idee! En het kwijl loopt me in de mond, als ik dat lees van al die lapjes. Ook ik heb een verzameling, maar wordt altijd hebberig als ik dit lees of zie.Vl plezier en succes, met zowel de tuin als het naaiwerk!

Balsemien zei

Hoi Dorothé,
Het boek van Karin Pieterse heb ik zelf! Ik ga meteen even kijken en probeer je dan per mail te antwoorden!
groetjes,
Mienke

Balsemien zei

Hoi Dorothé,

In mijn boek bestaat Another Star uit de delen B8, B9, A11 en A12. B20 staat niet in mijn boek!
Wil je nog es kijken? Ik heb alles nagemeten en het klopt wel. Welke uitgave heb jij? Mijn boek is van 1991.
Hopelijk lukt het om het op te lossen...
Hartelijke groet,
Balsemien
(kon je mailadres niet vinden!)

Mama Monique zei

Leuke tas Dorothé, dat moet een mooie glimlach bij de ontvanger geven. KAn niet missen!

Leuk dat je zulk stofcontact hebt. Voor je het weet zit je er echt helemaal in.

En je tuin? Heerlijk hé? ;o)

Prulletje zei

Nou knap staaltje werk ! Ik weet er alles van naaimachines, lapjes en toch graag iets willen maken en zo loop je nog wel eens tegen eigen onkunde aan..ik vind um geweldig ! Knap gedaan. Ik zit aardig op een lijn met je, ben toevallig ook stofjes aan het inkopen geweest....en heb het weekend ook achter mijn naaimachine doorgebracht ...ben nog niet klaar...heb intussen de mijn zelfgebakken madeleines op hetzelfde lapje gefotografeerd hahahaha..daar zijn leuke lapjes ook heel goed voor..da's een tip in geval het eens niet wil lukken...kan je altijd dat nog doen ;-)

Als je bomen in de bloesem staan moet je ze even laten zien ik ben stik nieuwsgierig!

Liefs, Elise

Blue Cottage zei

Hoi hoi,
Leuk leuk!!!
Tja hier nog zo'n hebberd met lapjes!!!
Ik heb ook zoveel + ik heb nog een andere tik...
Ik koop altijd op markten en kringloopwinkels geruite overhemden!!!
Daar wil ik ook nog eens een quilt van maken.
Ik lees iets over het boek van Karin Pieterse...dat heb ik ook.
Zoek je een bepaald patroon of beschrijving??? Ik heb nl ook nog mappen vol patronen duss....
Laat maar weten als je iets nodig hebt.
Heerlijk je bomen in de bloesem.
Het duurt ng een paar weekjes en ik zal blij zijn als ik weer naar de Bourgogne mag ;)
Groetjes Cobi

willy zei

Hallo Dorothé
Gezellig blog heb je en het lijkt me leuk om hier af en toe eens even rond te kijken. Ook je probeersels zien er mooi uit.
Heerlijk om van de Franse sfeer te proeven. Mooie tas heb je gemaakt en prachtige lapjes heb je op de kop getikt.
Geniet van je wit bloeiende boom en succes met quilten.
Groetjes

Stina zei

Hoi, ben op je blog gekomen via via, jij woont ver weg. Ziet er leuk en gezellig uit ook je verhalen. Ga je volgen kom je ook even bij mij langs dat zou leuk zijn. Mooie tas zeg knap gedaan.
Groetjes Stina