vrijdag 25 juni 2010

onze ochtendwandelingen




We zijn weer thuis na een paar dagen Nederland met veel feest en gezelligheid. De hexablommen zijn niet afgekomen. In de auto heb ik wel de eerste kantjes aan elkaar gezet maar toen ik weer een nieuwe draad in de naald moest steken bleek dat tijdens de rit schier onmogelijk. De eerste ochtend hebben we nog even lekker lang uitgeslapen maar donderdagochtend weer de wandeldraad opgepakt.  Dit keer heb ik het fototoestel meegenomen om jullie een beetje mee te laten wandelen. Zo, hebben jullie de wandelschoenen aan? Dan kunnen we vertrekken.



Als we het trapje van het terras aflopen gaan we linksaf en kijken achterom nog even de tuin in. Je ziet nog net een stukje van het fruitbomenveldje met de roos (Gishlaine de Féligonde) die heerlijk geurend en doorbloeiend over het poortje in de druivenhaag klimt, daarachter zie je één van onze schuren met daarnaast het bakhuisje. De schuren en het bakhuisje staan op onze projectenlijst die we iedere dag onder het wandelen doornemen dus binnenkort gaan die echt gerenoveerd worden.
Als we iets verder lopen zie je als je over je schouder kijkt de oude stoofperenboom (geen idee welk ras). De boom is helaas op sterven na dood en dat is jammer want we hangen er altijd de hangmat onder. Om hem toch nog een beetje allure te geven hebben we er de ramblerroos sea gull doorgejaagd. We lopen een paar honderd meter over de weg langs de weilanden en slaan dan weer linksaf het pad van de GR13 op waar voor ons uit tientallen kleine bruin zandoogjes  (Maniola jurtina) vlindertjes genaamd Hooibeestje door het gebladerte tuimelen. Vervolgens stoppen we op het kruispunt om even om ons heen te kijken.






Dan slaan we rechtsaf en lopen een aardig eind verder over deze weg en genieten van alle vlinders, vogels en de beginnende dag die nog maagdelijk voor ons ligt. Op het hoogste punt van de weg, daar waar hij naar links buigt, kunnen we over de daken van onze Schotse 'achterburen' heenkijken en zien we de bergen van de Morvan liggen.

Langzaam zakken we naar beneden en nu worden we vergezeld door konijntjes. Wij vinden het lollige diertjes, de Schotten daarentegen kunnen ze wel schieten (ze hebben géén geweer) want de hele familie van deze schattige broer konijn heeft hun moestuin leeggepeuzeld.  Daarna heb ik even mijn fototoestel rust gegeven om langs wat boerderijen te lopen en na nogmaals een keertje linksaf te zijn geslagen beginnen we weer aan een klimmetje omhoog. We lopen dan door een lommerlijk stukje waar het van het voorjaar fantastisch heeft gegeurd naar de bloemen van Acacia (Robinia pseudoacacia) en waar nu de bloemen van de bramen beloven dat het een goed oogtsjaar zal gaan worden. Hmmm... jam, ijs, taart en crème de mûre.



Zo dat was even een rustpuntje, we zijn halverwege onze wandeling. Nu lopen we snel weer verder want we proberen het wel binnen anderhalf uur te redden. Ik moet bekennen, dat is doorlopen want het is heuvel op heuvel af en bij elkaar zo'n 8 km. Ik sla maar weer even wat impressies over en laat jullie genieten van een uitzichtje naar ons dorp wat je vanaf dit punt op een afstand van 5 km ziet liggen.


Dan buigt de weg weer naar links en kijken we uit over de weilanden waar weer volop gemaaid en gehooid wordt. Tegenwoordig worden al die hooirollen verpakt in plastic hetgeen futuristische beelden in het landschap oplevert.


Op het kruispunt bij de hooibalen treffen we ook een bordje aan voor de Chambre d'hotes. Er lopen hier wel eens wandelaars de route Santiago de Compostella en die hebben hier in de buurt genoeg keus om de nacht door te brengen, van luxe onderkomens tot de slaapzaal bij de kerk.
   

De kamperfoelie is een van mijn lievelingsbloemen, hij bloeit hier volop verstrengeld in de hagen rond de weilanden en dat doet me meteen denken aan een andere verslaving van mij. Dinsdag op de terugweg vanuit Nederland zijn we langs het plaatsje Gien gereden om even een flitsbezoekje te brengen aan de aardewerkfabriek. Ik heb het weer niet kunnen weerstaan en ben met 6 ontbijtbordjes, waarop de afbeelding van een kamperfoelie, onder de arm tevreden glimlachend verder naar huis gereden.
Doorwandelend komen we aan bij het meertje. Het meertje zit stikvol vis en ook schrijvertjes, libelles, kikkers, beverratten en veel vogeltjes leven hier in volmaakte symbiose. We blijven hier altijd eventjes staan om van dat alles te genieten en iedere keer bloeien er wel weer andere bloemen, zoals nu het vingerhoedskruid (Digitalis purpurea) en het slangenkruid (Echium vulgare).


Nu nog even het laatste 'kuitenbijtertje' en dan bereiken we ons buurtschapje. Op het kruispunt waar we wederom linksaf slaan woont een oude weduwe en er staan ook de kliko's waar wij onze vuilniszakjes naar toe sjouwen. Wij noemen de weduwe die overigens een moeilijk uit te spreken achternaam heeft nu de Veuve Cliquot naar het beroemde champagnehuis (ze weet het zelf niet hoor, trouwens, een Fransman begrijpt natuurlijk niets van dit woordgrapje). En als dan daadwerkelijk de laatste bocht genomen hebben, zien we ons huis liggen, nu nog in de schaduw omdat het pas 9 uur in de ochtend is maar straks weer lekker in de zon op het zuiden.  Snel een kopje koffie en dan gaat de dag beginnen. Ik hoop dat jullie het een leuke wandeling gevonden hebben.



16 opmerkingen:

THEA zei

Heej Dorothe,

Ik heb er net een lange wandeling opzitten......vind je het erg als ik een beetje achteraan sukkel?

Mooi is het daar bij jullie...prachtig die vlinders en bloemen!! Mooi hoor!

Ik hoop dat ik de volgende keer iets fitter ben!!

Groetjes Thea

It's me zei

Ik vond het een geweldige wandeling............mooie post !!! geniet van het mooie weer....liefs Ria....

Elisabeth zei

Wat een geweldige wandeling, een heerlijk begin van de dag!!
Groetjes Elisabeth

Kristel zei

heerlijk zo'n ochtendwandeling...fijn om zo even mee te mogen. Ik heb/maak er op dit moment geen tijd voor vrij dus zo even meewandelen is heerlijk. De foto's zijn leuk, geeft een mooi overzicht. Over de compositie moeten we het nog maar een keer hebben maar ik zie zeker vooruitgang, ga zo door (LOL ;-)

Wij hebben eindelijk de badkamer af, moet je maar even komen kijken op onze blog: http://ourauvergnatefarm.blogspot.com/

Maandag weer verder. Morgen komt onze 'huis steen'. Een vriend is kunstenaar en heeft een steen voor ons gemaakt. We zullen zien.
Geniet van het heerlijke weer ik kijk uit naar je volgende wandeling/post ;-)
Groetjes

Anoniem zei

wat kan ik hier nu voor reactie op geven! zulke impressies lees ik alleen maar in boeken en nu dus op jouw blog. allemaal zo dichtbij en toch ver weg. ik geniet ervan en doe er niets voor.

Theresia zei

Ik heb heerlijk meegewandeld in gedachten. Ik kom 'm ook nog eens in werkelijkheid doen!

fleur zei

Dat is toch wat; dat je ZO uit je huis ZO"N heerlijke wandeling kunt maken!....Dan begint je dag echt goed!
Kamperfoelie bloeit bij ook her en der en ruikt savonds heerlijk! Zet er altijd wat van op mijn nachtkastje...mmmmmm slaap je lekker van,
groetjes Fleur

Daniëlle zei

Hoi Dorothe, bedankt voor je reactie op mijn blog, ik dacht kom ik ga eens bij haar gluren hihi! Wat een prachtige foto's van dat mooie Frankrijk!! Ben je ook maar gelijk gaan volgen, mis ik niets moois hihi! Mooie avond nog, groeten, Daniëlle

Herman zei

't Is een Hooibeestje, dat vlindertje dat je onderweg tegenkwam. Hier in Nederland heerst nog de zgn. junidip. D.i. de periode dat de eerste generatie vlinders het loodje heeft gelegd (en de komers als Atalanta en Distelvlinder) en de tweede generatie nog moet verschijnen, maar dat kan nu elke dag losbarsten!

quilting Jeannet zei

Wat een prachtige wandeling Dorothé, je woont wel heel erg mooi daar in Frankrijk.

groetjes, Jeannet

appelvrouw zei

Mooi!
Groetjes,
Appelvrouw

willy zei

Dat was even een flinke wandeling maar het leverde prachtige foto's op, dus dat mag je vaker doen. Ik wandel weer mee.
Fijne dag, lieve groet

Tineke zei

Lekker gewandeld en geen calorie verbrand :-)
Jullie wonen prachtig!
Jammer genoeg geen hexagonnetje. Ik ken het probleem van het draad in de naald doen maar al te goed - dat is wat me eigenlijk nog het meeste tijd kost LOL

Bedankt voor je berichtje op mijn blog, enne...ik houd het bij het Ave Maria ook niet droog

Antje zei

Wat een geweldig blogje deze keer,ik heb er van genoten, jullie wonen paradijselijk!!
Groetjes Antje

Balsemien zei

Prachtige heerlijke ochtendwandeling Dorothé, ik heb ervan genoten en kom graag nog eens wandelen en genieten van de vergezichten en het prachtige leven daar!
Fijn weekeinde!

Blue Cottage zei

Nou ik heb mee genoten van je wandeling hoor.
Ik ben nog maar net terug vanuit jullie prachtige omgeving maar kon het helemaal in gedachte volgen.
Ik weet nl hoe prachtig alles daar is!!!
Ik moet helaas weer even een dikke maand overbruggen maar dan loop ik daarzo
ook weer in het echie rond ;)

Gr Cobi