dinsdag 15 juni 2010

van kilt naar quilt

In 1975 begon ik als jonge griet aan mijn eerste baan, de afdeling ECG/Cardiologie van het AZU. Mijn baas Marjolein (hmm, wat zal er van haar geworden zijn?) was een virtuoos op de naaimachine. En als zij haar weekend wacht had dan werden de naaimachine, strijkplank en allerlei prachtige lappen (zij nam geen genoegen met inferieure kwaleit) in haar MG-tje gepropt en naar afdeling gebracht om in de wachtende uren van de weekenddienst allerlei prachtigs te maken. Je moest altijd wel uitkijken als je na haar de wacht in moest, je kon maar zo s'nachts met een duf hoofd en blote voeten in een speld of naald stappen. Omdat zij wist dat ik uit een knutselfamilie kwam, kreeg ik vaak de afknipsels die over waren van haar beeldschone creaties. Zodoende ben ik nog steeds in bezit van onder andere kleine frutsels van de kiltstof Black Steward. Het is maar net genoeg om er een poppenkleertje uit te maken en omdat ik daar tot op de dag van vandaag geen behoefte toe heb gevoeld, ligt het nog steeds op mijn stapeltje 'bijzondere vondsten'. Maar nu wij hier in Frankrijk wonen en het een internationale bende om ons heen is (pensionados van alle nationaliteiten) hebben we een internationale vriendenkring. Bijvoorbeeld onze achterburen (dat is 3 km lopen hoor) komen uit Schotland. Muriel en Ian vinden dat ik braaf bezig ben met al mijn patchworkstrapatsen en hebben als verrassing 4 halve meters kiltstof voor me meegenomen van een tripje naar de good old Highlands.  Op hun volgende tripjes proberen ze nog meer verschillende clanruiten voor me op te scharrelen en dan ga ik van de winter beginnen aan een heuse kiltquilt. Zo, nu ga ik nog even een blom hexagonnen en dan zal eindelijk nieuwe auto wel afgeleverd worden, een Renault Fluence.

9 opmerkingen:

Kom Achterom zei

Wat een prachtige stof!! oooh ik ben jaloers!!~~
Hier kan ik nu helemaal in meegaan wat een Beautys
lieve groet Yolanda

Anoniem zei

weet je zeker dat je geen twingo gekocht hebt? heel veel leuke ruitjes hoor en bedankt voor het nieuwe doosje!

willy zei

Zulke prachtige Schotse ruiten zullen niet misstaan op het Franse platteland. Dat zal een fijne Kiltquilt worden.
Groetjes

parels in het paradijs zei

Wat lief dat je buren de stofjes meegebracht hebben. Als je de quilt hebt gemaakt kan de kachel een beetje lager van de winter. Ik lig hier ook vaak op de bank met een eigengemaakte deken. Zelfs nu, want onze salon ligt op het noorden en is snel kil. Groeten van Lilian

Antje zei

Wat gaaf!!! Een kiltquilt! En die stoffen zijn lekker warm hoor,hoe groot gaat die quilt worden? Kun je 'm ook over je heen leggen of word ie opgehangen? 'k ben heel benieuwd naar het resultaat. Een quilt is multifunctioneel vooral een van schotse ruiten, geweldig!!
groetjes Antje

Blue Cottage zei

Ohhh dat zijn mooie lapjes!!!
Ik zie meteen een kerstkiltquilt ;)
En heb je inmiddels de auto???

Groetjes Cobi

Balsemien zei

Leuk zeg die kiltquilt! En allemaal verschillende nationaliteiten om je heen lijkt me erg leuk1

maya zei

Dat zal uiteindelijk een lekkere warme quilt gaan worden!

Prulletje zei

ben zo nieuwsgierig naar jullie nieuwe bolide ! Tomtom...ja die doet niet altijd wat je wil..die ervaring hebben wij ook hahahaha

Meèèn wat een werk ben je aan het verrichten met al die kleine "lapjes"! Go girl!