zondag 4 juli 2010

nog meer wandelen

Ik geloof dat ik het al eens verteld heb maar de Fransen zijn een echt wandelvolk. Dat doen ze graag in groepsverband (zoals ook eten, uitgaan, museumbezoek en noem maar op). Ieder weekend zit er bij de krant een supplement waarin alle uitgaanstips van rommelmarkten, klassieke concerten totaan dus wandelingen te vinden zijn. En omdat we iedere dag hetzelfde rondje lopen vinden we het een welkome afwisseling om zondags eens een andere route te ontdekken.
Je schrijft je in bij de start en je krijgt een routebeschrijving en stempelkaartje. Onderweg staan er kleine uitspanningen waar je dan met je stempelkaart een versnapering ontvangt zoals een drankje, plakje koek, appeltje en vandaag zelfs een stukje vlees, ter plekke gebakken door de Confrérie des Saveurs du Pays Charolais. Aan het eind van de wandeling kom je weer bij de inschrijfplek waar er dan vaak gezamelijk aan lange tafels gegeten kan worden. Altijd doen, gezellig! En de wandeling van vandaag was weer een succes in vele opzichten want  al een paar ochtenden achter elkaar probeer ik een vlindertje te fotograferen. Net als het Hooibeestje uit mijn vorige blogje (met dank aan Herman Linde voor de verbetering) vliegt deze vrolijk met ons mee. Maar het Dambordje laat zich niet makkelijk fotograferen, ze lijkt nooit stil te zitten, o, grote frustratie! Maar vanochtend is het me dan eindelijk gelukt. Zo ook nog een Keizersmantel en een bloempje wat ik niet kende. Thuis gauw in een boekje opgezocht en het is de Wilde Weit.

10 opmerkingen:

THEA zei

Geweldig zeg!! Het lijkt wel een klein beetje op de...Preuveleut.....een wandeltocht die hier georganiseerd word. Ook daar krijg je bij elke stempelstop een hapje of een drankje! Alleen word dat maar 1 keer per jaar gehouden!!!

Altijd leuk lijkt mij!!

Prachtige vlinder ze, Dorothé!!! Die heb ik hier nog nooit gezien.

Is het ook zo warm bij jullie?

Fijne week, groetjes van Thea

Annemarie zei

Mooie foto's Dorothé! Lastig hè om die kleine fladderaars scherp op de foto te krijgen.Met mijn camera lukt het meestal niet. Wel laatst een bijtje gefotografeerd. Die bleef heel lief een poosje bij hetzelfde bloemetje hangen.
Wij kunnen vanuit huis zo ongeveer 10 à 15 verschillende 'rondjes' lopen van 1/2 uur tot véél te lang. Meestal houden we het bij een rondje van 1/2 tot 1 1/2 uur. Bossen, weilanden, akkers, riviertjes. Variatie genoeg!

Kristel zei

Maar het is gelukt, ze staan erop. Leuk zo die wandeling + eten. Dat doen ze hier ook vaak. Dus als het huis wat meer aan kant is ga ik het ook zeker doen.

Tips voor de vlinders:
- ga vroeg of eind van de dag. Dan slapen ze of gaan ze slapen. Blijven ze beter zitten ;-)
- kijk goed naar je eigen schaduw en benader ze heel langzaam. Beetje voor beetje met de camera.
- probeer evenwijdig/parallel te fotograferen. Met een laag Focus getal (weet je nog) dan krijg je een egalere achtergrond.
Succes!

It's me zei

Hhahahah!! vlinders spotten......leuk !! lijkt me heerlijk zo leven....lekker wandelen en daarna genieten........ik ga vanmiddag ook lekker met de hondjes op pad......en daarna.....genieten.....toch?? oja er staat toevallig bij mijn post vandaag ook een mooie vlinder.................kijk even,.......................fijne week liefs Ria...

willy zei

Leuk zo'n wandeling waar er onderweg ook nog voor je gezorgd wordt. Mooie foto's.
Fijne week

Antje zei

Wat een mooie foto's Dorothé!!, daar kan ik van genieten! En die verzorgde wandeling..heerlijk
groetjes Antje

parels in het paradijs zei

Heerlijk die wandelingen. Je loopt nog eens op met andere mensen en komt zo veel te weten over de streek. Prachtige vlinders heb je gefotografeerd. Moeilijk om ze op het juiste moment te "pakken."
Vanmiddag zaten er twee! eksters in een kleine vogeldrinkbad dat ik net gevuld had met fris water. Ik hoor door het hor in het raam wat klotsen en zag ze klapwiekend genieten. Maar net toen ik het fototoestel wilde pakken, verschoof ik een stoel en weg waren ze. Jammer.
Fijne week Dorothé. Dag Lilian

Anoniem zei

hi, hoe vind je de tijd om ook nog the blog bij te houden en blokken te maken en te shoppen.... (2x op een dag 40 km heen en weer naar dezelfde winkel omdat ie smorgens gesloten was, hihihi) en toch lekker ontspannen blijven, goed hoor. en vanavond heerlijk................voetbal kijken.

lupineke zei

Als ik lees hoe leuk zo'n wandeling is, en hoe gezellig jullie dan gezamenlijk eindigen, wordt ik wel een beetje jaloers....was dat hier ook maar zo! Zelf probeer ik ook al jaren vlinders te fotograferen, in de meest bizarre posities of hollend achter zo'n fladderaar aan. Moeilijk, maar wel kikken als het gelukt is! Mooie, die van dat dambordje, goed gelukt!! groetjes van Lupineke

Tineke zei

Hoi Dorothee,

Dat klinkt wel een beetje hetzelfde als hier in Duitsland. Mijn man is niet zo'n wandelaar, dus we doen er niet aan mee, maar ik zie regelmatig georganiseerde wandelgroepen. Lange tafels waar je gewoon kunt aanschuiven heb je hier ook. Gezellig!

De foto's van de vlinders zijn helemaal geweldig ! De bloem is volgens mij een knautia.

Groetjes,
Tineke