zaterdag 25 september 2010

Eindelijk weer een berichtje

Alweer te lang geleden dat ik iets geschreven heb. Gisteren is de zomer heel abrupt in de herfst overgegaan. Vorige week zijn de zwaluwen naar het zuiden vertrokken en de Tweedehuishollanders vertrekken ook al zo zoetjes aan weer noordwaarts. Nu even een verslagje van de stand van zaken rondom het huis. We hebben 8 kuub eikenhout voor het kacheltje in de schuur liggen, alle 12 schuurdeuren en luiken hangen en zijn al aan een kant mooi rood geverfd. Voor de aardigheid heb ik even het oude slot (van voor het jaar 1850)  voordat het weer in de nieuwe deur werd gemonteerd, op de weegschaal gelegd: 1,5 kg! De stucadoor heeft de zijgevel werkelijk fantastisch mooi afgewerkt. De tomaten zijn tot saus verwerkt en de bramen tot jam. Nu is het wachten op de paddestoelen en de noten. Natuurlijk blijven er altijd zaken ongedaan liggen, zoals nog wat groentebedjes die schoongemaakt moeten worden, de bollen die nog de grond in moeten en de potplanten willen binnenkort ook in de winterstalling.


En dan mag ik nu even bijklesten op het knutselfront. De hexagonnen gaan even niet zo hard meer, daarentegen heb ik met heel veel plezier gewerkt aan het speldenkussen voor de PincushionSwap. Het kussentje is af en gaat maandag op de bus naar Nederland. Vriendin D. en ik hebben vorige week donderdag de stoute schoenen aangetrokken en zijn naar de quiltclub gegaan in een stadje hier niet ver vandaan. Mijn eerste top was al een tijdje af maar ik wist niet hoe ik nu verder moest met quilten. De dames aldaar waren zeer te spreken over mijn eerste werk. Ik ben meteen aan de slag gegaan om tussenspul en een achterlap op maat te maken en afgelopen donderdag ben ik onder toeziend oog van een zestal Franse dames begonnen. Foei, dat valt tegen zeg, zulke kleine steekjes, zo'n klein naaldje en ze zijn nog streng ook, niet te groot en niet te klein, alle steekjes keurig op een rij. Nu begrijp ik dat iedereen altijd z'n quilt wast nadat hij kaar is; daar gaat heel wat bloed, zweet en tranen inzitten (zeker met zo'n sprei op lits-jumeaux-formaat). Ze hebben me aangeraden om er maar wat leuke werkjes naast te doen omdat je het quilten niet zo lang achter elkaar kan/moet doen. Dus ben ik naarstig op zoek naar leuke patroontjes voor kleine quiltjes en andere lapjesavonturen voor in de avonduren.

Vanmiddag met D. al muisjes van vrolijke stofjes zitten prutsen voor de pot d'ami. Ieder jaar wordt er voor de nieuwkomers in het stadje een kennismaking georganiseerd door de AVF en voor die bijeenkomst willen de dames van de quiltclub (ze spreken het hier heel grappig uit 'kieltkloep') leuke kleine snuisterijtjes verkopen om de clubkas te spekken en natuurlijk om te laten zien wat voor leuke dingen er te maken zijn. Ik heb natuurlijk geen idee hoe de quiltclubbijeenkomsten in Nederland zijn maar hier is het heel gemoedelijk. Tweemaal per maand van half elf tot vijf uur. Iedereen neemt zijn lunch mee (en dat doen de Franse dames zoals het hoort, allemaal bakjes in de magnetron want er moet wel warm gegeten worden, stukje kaas na en dan nog lekker een toetje). Op de foto zie je een stuk van het zaaltje, beetje rommelig want iedere dag gebeurt hier iets anders. De ene dag wordt hier een naaikrans gehouden, de andere dag wordt er gezwoegd door de club van stoelenbekleders (hmmm, misschien moet ik daar ook eens een kijkje gaan nemen) en donderdags dus door ons. Het enige kleine nadeel is dat wij de enige Nederlanders zijn. Alhoewel ...... m'n lief zei me al dat ik nog nooit zo goedkoop op Franse les gezeten heb. Zo dat was het weer voor vandaag. Ik wens jullie allemaal een fijn weekend. (Oplettende lezertjes zien dat ik mijn haar heb laten afknippen)

En ondertussen smikkelen de kipjes bij onze keukendeur van een mislukte cake.


8 opmerkingen:

marian zei

Quilten, waar is de tijd, heb ik jaaaaaaren geleden ook een hele tijd gedaan en daar kruipt echt wel tijd in, alles met de hand aaneen zetten en dan zo met van die kleine steekjes in zo'n grote ring 'bewerken' en dan openliggende vingers natuurlijk maar wat deed ik dat graag! Ik MOET er ooit terug tijd voor vinden, eerst maar eens aan stofjes zien te raken want vroeger maakte ik die van oude kleren en zo, ja echt zoals het heel vroeger gebeurde dus. Nooit bij een club of zo geweest hoor, allemaal zelf uitgedokterd hoe en wat en er was nog geen internet, goh, waar is de tijd van geen internet! En wat blijf ik hier palaveren, ja, je hebt wat in me wakker gemaakt door over quilten te beginnen. Moest ook effe lachen met kieltkluup. Haha, ik hoor ze het zo zeggen!
Veel handwerkplezier nog en ik zal hopelijk gauw ook eens een klein quiltdingetje beginnen!
Groetjes en goed weekend nog!
Marian

Anoniem zei

ha, eindelijk weer een berichtje, hoewel we elkaar bijna dagelijks spreken ben ik toch altijd weer benieuwd naar je verhaaltjes op het blog. Kan wel zien dat de foto's van de kieltkluup niet door de master herself gemaakt zijn, haha, maar het is er inderdaad heel gezellig en kneuterig.

Tineke zei

Wat goed van je, Dorothee, om te leren quilten. De Franse dames kunnen volgens mij heel mooi en fijn werken - een goede leerschool dus! Die kippen zijn om op te (vr)eten! niet letterlijk hoor, ik ben vegetariër.

fam.den Besten zei

Weer eens een keertje op je blog gekeken en genoten van je prachtige foto's en dito verhaaltjes. Van de zomer zijn we met de dochters weer naar Frankrijk geweest via onze vaste tussenstop in la Tagniere (bij Etang sur Arroux) volgens mij is dat bij jullie in de buurt?1? Prachtige foto van je kipjes trouwens wij hebben een paar lieve wyandotte kipjes in de achtertuin...
groeten,
Jeanet (Geerars)

willy zei

Met de strenge franse dames in de buurt wordt je quiltwerk vast prachtig. Vind je haken niet leuk om tussendoor te doen? Maar pas op het is wel verslavend.
Drukke tijd voor jullie zo tijdens de overgang van de seizoenen.
Fijne herfst.
Groetjes Willy

THEA zei

Hoi Dorothe,

Die die Franse dames,zijn wel streng!! Maar ik denk dat je er naderhand best blij mee bent! Als het af is bedoel ik!
Je vind vast wel iets leuks om tussendoor te doen,er zijn zoveel leuke dingen.Kijk maar niet op internet, want dan zie je veel te veel!!!

Prachtig hoor, je kipjes!

Groetjes Thea

Antje zei

Heel mooi je ohiostar!! Ik hoop dat hij heerlijk warm word voor op de lits-jumeaux!
Je maakt er een paradijsje van zo te zien prachtig hoor, je staldeuren en dat oude slot niet weggooien hoor! Geniet van alles ook je kipjes!
groetjes uit Urk

Balsemien zei

Hoi Dorothé,
Allereerst leuk haar! Staat je volgens mij erg goed! Leuk dat je nu op gratis Franse les zit, hahaha. Grappig dat die Franse dames hun eten meenemen en allemaal warm eten. En jij eet dan een 'kale' boterham?
heel veel plezier op de kieltkloep Dorothé1
Enig om te lezen allemaal!