vrijdag 12 november 2010

Vietnam (deel 1)

Terwijl de buizerds met opgetrokken schouders op de telefoondraden de regen en kou trotseren, zoek ik binnen bij de kachel mijn Vietnamfoto's uit. Ik heb me ingehouden, het zijn er maar 800. Maar om uit 800 foto's een leuk album samen te stellen, dat vergt de nodige zelfkritiek. We zijn alweer een week thuis en alle indrukken zijn  op hun plek gezakt en nu kan ik er een beetje een verhaal bij maken.

Donderdagochtend 7 oktober al heel vroeg in Hanoi aangekomen. Maar zelfs als het vroeg in de ochtend is, raast het verkeer in de vorm van duizenden lichte motoren (die wij steevast brommertjes noemden) al door de straten. Het ontbijt (een kom noedelsoep "Pho" genaamd) wordt al vroeg bij een van de honderden eetstalletjes op straat genuttigd, baby's worden verzorgd en de eerste spelletjes zijn alweer gespeeld (we zijn er niet achter gekomen welk spel het is maar het wordt overal gespeeld door de mannen).

Voor de eerste dagen hadden we al een druk programma omdat we persé op zondag in het noorden wilden zijn om onder andere de markt in Bac Ha te bezoeken. Dus na een dagje acclimatiseren en rondslenteren in Hanoi hebben we op vrijdagavond de nachttrein naar Sapa genomen.

Zaterdag hebben we een grote wandeling gemaakt onder begeleiding van een tiental Black Hmongmeisjes (die natuurlijk allemaal iets aan je willen verkopen). Het noorden is nog redelijk ongeschonden, veel rijstvelden en bebossing. De bevolking bestaat uit etnische minderheden die veel verwantschap hebben met de bevolkingsgroepen in het buurland China. Er wordt veel artisanaals geproduceerd, van kleine portomoneetjes tot hele grote vloerkleden. En dan meestal op basis van gesponnen hennep waarvan de lappen daarna geverfd worden met diepblauwe indigo. (de vrouwen hebben dan ook heel vaak blauwe handen). De Black Hmong klederdracht is buiten dit diepdonkerblauw opgesierd met wat gekleurd lint. In het stadje Bac Ha waar we zondag's naar toe zijn geweest, komt de Flower Hmong bevolking op zondag hun inkopen doen. Wat de naam al doet vermoeden, deze groep is uitbundig gekleurd gekleed. Natuurlijk zie je ook hier toeristen lopen maar we zijn er zeker van dat beide Hmong groepen zich niet voor ons in hun klederdacht gestoken hebben maar dat het hun dagelijkse kloffie is. Op de markt was de kleding en alles wat er mee te maken had volop te koop en de dames waren er op koopjes uit om hun kleding nog fraaier uit te laten komen.














Op maandag hebben we nogmaals een wandelexcursie gemaakt, even aan de Chinese grens gestaan en zijn 's avonds weer met de nachttrein naar Hanoi gereden. Wel bijzonder hoor zo'n nachttrein; om door de nacht gesleurd te worden door een locomotief met wel 18 wagons. Donker, lawaai, veel stenen op de rails, kreunend door de bergen en langs kleine stationnetjes. Een landschap waar je doorheen rijdt maar waarvan je weet dat je nooit zult weten hoe het er uit ziet.


9 opmerkingen:

Anoniem zei

wat wordt het een spannend verhaal met schitterende foto's! Hopelijk hoeven we niet te lang te wachten op het vervolg. Ik kijk er naar uit. Gedoseerd is het wel zo leuk. 800 foto's bekijken dan heb ik na 100 zoiets van ja mooi, maar waar is het eind. Leuk leuk leuk, op deze manier.

THEA zei

Welkom thuis!

Doe maar rustig aan hoor met die foto's. Wij kunnen wel wachten.
Het is veel werk,om ze allemaal te bewerken en er een verhaal rond te breien!

Fijn weekend,groet Thea

La Maison en Wonderboom zei

Wat avontuurlijk, heel mooi om te zien en te lezen.

Fijn weekend,
Hermine

Antje zei

Wat een mooie foto's! en wat een belevenis lijkt het me voor jullie te zijn geweest!
Heel leuk blogje Dorothé!
groetjes Antje

fleur zei

Ha; fijn kunnen wij gewoon op onze eigen stoel even mee naar vietnam....
Tja ; maak maar eens een selectie...
Heel bijzonder om dit mee te maken, zeg!
Ik ben een beetje een bangerik en zou dit niet durven denk ik...
Mijn oudste dochter dus niet en is met school al een maand in KENIA geweest om een school te helpen bouwen( 17 jaar was ze toen...)
Mooi speldenkussen heb je gekregen!!IK kreeg er zelfs 2!
groetjes Fleur

Jan en Anneke de Boer zei

Hoi, wat leuk zeg, zou zo ook naar Vietnam willen, gweldig. Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag Jan en Anneke

Kristel zei

Hoi zat een dikke week zonder computer omdat de kamer onder handen is genomen en alles in dozen moest. Dus ik lees je leuke verhalen nu pas. Heerlijk om de foto's te zien, even weer terug naar waar de bekende plekjes. Geniet lekker van het 'na genieten'. ;-)

Balsemien zei

Hoi Dorothé, ik had je nog niet eens welkom thuis gewenst. Prachtige foto's heb je op je blog gezet. Wat een ander leven is het dat je laat zien als je kijkt naar ons leven...
heb je het goed gehad?
Je vroeg nog naar een paar boektitels:
Joke Hermsen - De liefde dus (over Belle van Zuylen) prachtig boek, gefingeerd, deels gebaseerd op historisch nateriaal, aangevuld met fantasie van schrijfster! Boek in briefvorm...
Er is net een boek verschenen over Hélène Kröller-Muller, lijkt me zeer interessant, ken het verder niet: De eeuwigheid verzameld door Eva Rovers.
Pascal Mercier - Nachttrein naar Lissabon
Philippe Claudel - Het verslag van Brodeck, is goedkope uitgave van 10 euro, altijd goed!
Laat maar weten of je nog meer titels wilt...
oh en leuk kookboek: Home made, echt prachtig!!

berthi zei

Hoi Dorothé,
Je eerste verslag over Vietnam heb ik net met veel belangstelling gelezen, met daarbij prachtige foto's. Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om een keuze te maken uit de hele serie. Ik zou er geen enkele weg kunnen doen. Nou ja, alleen de onscherpe dan!:-)