dinsdag 16 november 2010

Vietnam (deel 2)


Omdat ik het laatste jaar een beetje met het handwerkvirus ben besmet, kan ik het niet laten om af en toe wat foto's met dit thema langs te laten komen. Dus gaan we, voordat we onze reis naar het zuiden hervatten, toch nog even terug naar Sapa met zijn indigoblauwe stoffen.
Op deze fotocollage zie je een Black-Hmongvrouw hennepvezels aan elkaar 'spinnen'. Ik heb het ook mogen proberen, het ziet er zo gemakkelijk uit maar schijn bedriegd. Van het weven van de repen stof heb ik helaas geen foto. De repen stof worden in grote pannen mooi donkerblauw geverfd met de bladeren van de indigoplant. En daarna, nou, daarna laat je, zoals bij dit ventje beneden, je moeder er bijvoorbeeld een mooi zondags pakje van naaien.
Overal in Vietnam zie je mensen achter naaimachines zitten. Ik heb de laatste dag van onze vakantie nog een ansichtkaart met naaimachines gevonden om naar Berthi te sturen. Zij heeft op haar heel veelzijdige textielblog een project met het thema textielpost en het leek me wel zo'n  toepasselijk kaartje.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

wat een leuk jochi en prachtige naaimachine. velen zijn er door ons weggedaan, moest "nieuw" electrisch worden die inmiddels ook al 40 jaar oud is! Gelukkig heb ik nog een oud trappertje staan maar die zal het wel niet meer doen. Fijn dat ik zo kan meeliften op jullie reis. Benieuwd waar we de volgende keer belanden.

Antje uit Urk zei

OOooh wat zul jij genoten hebben Dorothe!!!
Dat is lekker cultuur snuiven!!
groetjes Antje

La Maison en Wonderboom zei

Mooie kleuren en prachtige foto's.
Wat een belevenis Dorothé.
Zijn jullie van plan om nog veel meer te gaan reizen in de toekomst?

Groeten
Hermine

Willy zei

Hoi Dorothé fijn dat je weer terug bent met prachtige verhalen en foto's. Ik zit het met plezier te bekijken.
Groetjes

berthi zei

Weer zo'n schitterende foto's, Dorothé! Ik geniet van al dit moois en wil je heel hartelijk danken voor de prachtige textielkaart uit Vietnam die ik afgelopen zaterdag op mijn deurmat vond! Ik ben er erg blij mee. Hij komt binnenkort op mijn blog!
O ja, de textielansichtkaart was afgestempeld op 11-11-2010. De post vanuit Vietnam werkt dus best snel. De textielkaart vanuit Sri Lanka die mijn dochter stuurde, is helaas nooit aangekomen.

lheurebleue zei

wat een prachtige foto's!