dinsdag 30 november 2010

Vietnam (deel 3)

overal bruidjes

Halong Bay

Terwijl wij in het noorden van het land door de bergen liepen, heeft Hanoi met grote parades haar 1000 jarig bestaan uitbundig gevierd. Bij terugkomst in de stad genieten wij nog van de bloemenpracht waarmee de feesten waren opgeluisterd en lopen we over het inmens grote en nu weer doodstille paradeplein voor het mausoleum van Uncle Ho. Nog even een bezoekje aan het arboretum waar het wemelt van de bruidspaartjes met in hun kielzog kapsters, kleedsters en fotografen. Trouwen is hot in Vietnam en dan wel met alle toeters en bellen. We zullen tijdends onze rondreis merken dat, al heb je niet zo veel geld, je toch trouwt in een mooie jurk en dat het voor eeuwig vastgelegd moet worden op de gevoelige plaat. Ieder dorp, hoe klein ook, heeft een bruidsjurkenwinkel en minstens één artistieke fotograaf met een frivool stormvast kapsel.
Na nog een dagje Hanoi zijn we, met een geboekt tripje, 2 dagen naar Halong Bay geweest. Ook een hoogtepunt dat iedere toerist gezien moet hebben. Het karstgebergte komt loodrecht uit zee gestegen en het ziet er inderdaad uit zoals sinds jaar en dag de beschilderingen op Chinees porcelein en de menukaarten bij de afhaalchinees op de hoek. We zaten met ongeveer 10 mensen op het schip in tweepersoonshutten die voor ons doen erg chique waren. De kok schotelde ons feestelijke maaltijden voor en 's avonds hebben we nog lekker op het achterdek een hengeltje uitgegooid. Na deze twee comfortabele dagen zijn we met de nachttrein (met genoeg proviand en bridgekaarten om de nacht gezellig door te komen) naar Dong Hoi getjoekt. Een ingeslapen stadje aan de zee. Absoluut geen toerisme, de mevrouw van het hotel (8 euro per nacht) was vereerd om buitenlandse gasten te mogen inschrijven. Toen begon de regen en het is niet meer opgehouden. Oei, oei wat een storm en regen, we hebben gegeten en zitten kaarten in het restaurantje tegenover ons hotel (werden we niet helemaal nat). Wij maar denken dat het normaal weer was voor de tijd van het jaar. Na 2 nachten en toch nog een droge strandwandeling besloten we maar door te reizen naar Hue. Eindeloos wachten op het station, onze trein zou om 4 uur vertrekken en uiteindelijk zijn we 's nachts om half twee vertrokken in een trein met 'softseats' stoelen (hoezo soft?). De volgende dag bleek dat er in de omgeving van Dong Hoi 60 mensen het noodweer niet hadden overleefd en alle rails tussen Hanoi en Dong Hoi waren weggespoeld. Dus we hebben nog mazzel gehad in alle opzichten want er hebben ook mensen uren lang in treinen vast gezeten en ook dat is ons bespaard gebleven.

Tijdens eindeloze regenbuien uren en uren wachten op de trein
We kwamen voor dag en dauw in Hue aan, een mooie stad, veel te doen, veel te zien. We hebben de eerste dag de stad te voet verkend waarbij de Citadel het hoogtepunt was. We kwamen zelfs een echtpaar tegen van onze Franse bridgeclub die een groepsreis maakte door het land. De tweede dag hebben we twee lichte motoren gehuurd en daarmee het achterland verkend waarbij de begraafplaatsen langs de wegen een feestelijk indruk wekten. Dag 3 hebben we de boel nog eens beter onder de loep genomen en zijn we op gehuurde fietsen door diep verscholen dorpjes met heel veel bananenbomen gefietst. Jammmer genoeg heb ik geen goede foto's van de schooljeugd. Vietnam is een heel jonge natie. Alle jeugd gaat in schooluniform naar school. Als het middagpauze was moest je je echt een weg banen door zwermen jeugd in het blauw of wit.

een deel van de Citadel in Hue

O, ja, overal krijg je bij je eten een klein bordje met piment, zout en een partje citroen (ook een goed ideetje voor thuis, heerlijk fris)

'vrolijke' begraafplaatsen

fietsen langs s'heerens wegen

Theresia zei

We zijn ondertussen belandt in Drenthe in de bossen en nauwelijks bereik voor internet en telefoon.Kan af en toe internetten met een dongel en wat is het dan leuk om met terug werkende kracht nog te lezen van jullie reis.
Liefs van ons beidjes en poot van Melvin!

Anoniem zei

vanavond veel over "vroeger" gesproken en nu heerlijk genieten van de reis door Vietnam waardoor het heden het verleden weer naar de achtergrond verwijst, daar waar het hoort. D en P, hartelijk dank dat wij mogen genieten van verhalen en foto's van jullie fijne reis.

Antje uit Urk zei

Gelijk hebben ze in vietnam, je trouwdag is de mooiste in je leven!! En begraven, mooi hoor, wat zou daar achter zitten vraag ik me dan altijd af, dat ze dat op die manier doen...mooi om eens op te googelen. Het logje was weer te gek!
groetjes

berthi zei

Wederom met veel belangstelling jullie belevenissen in Vietnam gelezen. Het is een onvergetelijke reis geworden voor jullie.

Er is veel aandacht besteed aan de begraafplaatsen en op een bijzondere manier.

La Maison en Wonderboom zei

Wat bijzonder om mensen uit Frankrijk van jullie bridgeclub tegen te komen. Zulke dingen verbazen mij altijd.
Mooie beschrijving en foto's van jullie belevenissen.