maandag 17 januari 2011

de neuzen weer boven de grond

Zo, dat was een lang kerstreces. Overigens helemaal niet verkeerd hoor.
De laatste dagen is het 's middag op het terras voor het huis al een heerlijke temperatuur om een biertje te drinken na het snoeiwerk. Iedere dag zijn we op speurtocht naar van alles wat zijn neus boven de grond steekt. De iris, de crocus, de helleborus ze piepen allemaal al weer de grond uit. En samen met al die neuzen die boven de grond komen krijg ik ook weer zin om van alles te doen.
Het jonge gezin heeft de feestdagen hier met ons doorgebracht. Tussen al het gezellige kokkerellen, kletsen, wandelen en spelletjes doen in, ben ik niet echt toegekomen aan handwerkjes. Vader en dochter hebben in de timmerschuur hard gewerkt aan een speelgoedkist en een hobbelpaard. De jonge vader heeft ijverig zitten studeren aan de keukentafel voor zijn tentamens in het nieuwe jaar. En ik, ja, ik heb natuurlijk de hele tijd rondgetut met mijn kleinzoon. Af en toe heb ik een toertje gebreid aan een warme wintersjaal, een granny gehaakt, een steekje geborduurd en voor de beide dochters een theemuts gefreubeld. Het doorquilten van mijn grote deken vordert eigenlijk helemaal niet. Maar met vernieuwde zonneenergie ben ik nu eindelijk begonnen aan de gordijnen voor de woonkamer. Dat project lag al meer dan een half jaar op uitvoering te wachten. Ik moet zeggen, ze worden mooi. Wat heeft me dat hoofdbrekers gekost zeg, van die lange lappen en veel plooien dat geeft veel rekenwerk (brrrr). O ja, dan ligt er ook nog een gevalletje slof op me te wachten. De laatste keer dat vriendin D. en ik in Duitsland waren heb ik speciale wol en dikke pennen gekocht. Het is de bedoeling dat ik daar sokken van brei, ze was en en vervilt en dan zijn het schattige sloffen. Maar  met vier pennen breien heb ik niet meer gedaan sinds de lagere school en dat leverde een gedrocht in de vorm van een hard lapje op. En dan nu op van die korte Duitse pennetjes, poeh, dat zal wat worden. Ik moet het me echt eigen gaan maken, maar ik hou jullie op de hoogte. Zo zal  ik jullie ook op de hoogte houden over het verloop van de opkomst van de bolletjes die ik vandaag in potten heb gezet (ja M. ik was ze helemaal vergeten maar ik ga ze vanaf nu vertroetelen). En op verzoek zal ik binnenkort toch ook nog een klein verslagje maken over onze reis door Vietnam.

soms probeert de poes mijn bolletjes wol uit te broeden


13 opmerkingen:

marian zei

Kijk al uit naar de bolletjes, de handwerkvorderingen en dat gevilt, iets wat ik nu ook al een tijd wil doen maar ja TIJD hé, had ik daar maar wat meer van en vorige week ben ik er dan weer wat te hard ingevlogen waardoor mijn knie nu weer tegenspartelt, brrr, dan ben ik daar zo kwaad voor, dat zoiets me dan weer tegenhoudt om er nog meer in te vliegen. Dan maar wat handwerkjes ter hand nemen, denk ik dan als ik jouw verslagje hier zo lees, wie weet komt het er wel gauw van, van dat vilten ;-)
Groetjes,
Marian

oma leentje zei

Leuk dat vilten hebben we hier ook wel gedaan. Lekker met zeep gaat het sneller. En die bolletjes nou die kunnen we echt nog wel vergeten. Boffert ben je dat je die nu al ziet...... Ik kijk uit naar de Mimosa want die bloeit als we in Venetie zijn eind volgende maand. Heerlijk geniet van ieder zonnestraal daar bij jullie dag dag fijne week

Kristel zei

Hoi leuk om weer wat van je te horen ;-)
(en bedankt voor de tip zal mijn paspoort goed nakijken ;-)

Je schrijft dat jullie aan het snoeien zijn, is dat niet te vroeg. Volgende week verwachten ze toch echt weer sneeuw en ellende. En hier vriest het iedere nacht ondanks de 'warme' dagen. Heb je gezien dat ik je idee had overgenomen met de kerst, zie versiering ;-) Groetjes

Balsemien zei

Hahaha die gekke poes! Wat heerlijk bolletjhes boven de grond, daar kunnen wij hier alleen maar van dromen op Blue Monday! Succes met de slofjes en sokken breien is echt niet moeilijk...
Fijne avond!

~THEA~ zei

Hallo Dorothe,

Ja, zo heel langzaam aan begint het weer!

Heerlijk toch?? Van mij mag het, al ben ik bang dat we toch nog wel een portie winterweer zullen krijgen!!
Het is nog te vroeg voor lente,maar weten die bollen dat ook?

Groetjes Thea♥

Tineke zei

leuk dat jij er ook weer bent! zo te horen heb je genoeg te doen, geniet ervan!

Mascha zei

Je bent heel wat van plan. Succes met al je leuke projecten.
Groetjes Mascha

Anoniem zei

he he, eindelijk weer succes op meerbeer. dubbel leuk omdat ik nu voor allerlei trieste zaken in nederland ben en nu kan ik dan lekker genieten van jou heerlijke enthousiaste geluiden uit ons franse leven. zondag vang ik de terugreis weer aan en dan gaan we donderdag alweer naar de kieltcloep. "quilt en zo" nog steeds niet te koop, jammer hoor.

Anoniem zei

van "jouw" enthousisaste etc. moet dat natuurlijk zijn

quilting Jeannet zei

Leuk om weer van je te lezen , en ja, gordijnen maken vind ik ook een crime, dat uitrekenen vooral, voor je het weet meet je verkeerd.....succes met je sokken!

groetjes, Jenanet

Antje uit Urk zei

Hoi Dorothé,
Je bent er weer!!, Leuk! Tja,gordijnen maken..nou ja, laat ik maar niets zeggen,Ha,Ha!
Wat een lieverdje die poes van jou! Zijn bij jullie de bollen al aan het boven komen?? Heerlijk, ik snak naar zon en voorjaar! Mooi die theemuts, heel vrolijk!
groetjes,

Willy zei

Dat poes nog lekker kan slapen in zo'n ongemakkelijke houding. Geweldig om te zien
Leuk dat je weer terug bent op het blog en dat je een fijne tijd hebt gehad met de logees.
Al echt lenteverschijnselen bij jullie, ik verlang er ook naar om even in het zonnetje te zitten.
Je hebt prachtig garen klaar liggen voor je sloffen en de theemuts staat gezellig met die frisse kleurtjes.
Groetjes

La Maison en Wonderboom zei

Je hebt het leuk gehad en dat is een goede reden om het bloggen even te laten voor wat het is. Leuke theemuts(en) heb je gemaakt.
Fijn om te speuren naar de puntjes in je tuin.
Vandaag was de zon hier ook de hele dag en alles leeft dan op, en ik vooral.

Lieve groet

Hermine