dinsdag 1 februari 2011

Blauw porselein

Tussen de foto's van onze Vietnamreis zitten verdacht veel foto's van blauw porselein. Dat heeft met een aantal dingen te maken. Ten eerste hou ik van mooi porselein, ten tweede spreekt me de kleurcombinatie erg aan en ten derde, je valt er bijna letterlijk overheen in Vietnam, zo groot is het aanbod. Vietnam heeft door de vele eeuwen van inmenging door het Chinese rijk een traditie ontwikkeld voor het vervaardigen van dit prachtig gedecoreerde porselein. En via de vele handelsroutes van de VOC is veel van dit porselein in Europa bekend en geliefd. Enkele jaren geleden zijn er zelfs nog twee interessante veilingen gehouden bij Sotheby's Amsterdam. Een partij porselein afkomstig van het VOC schip 'Geldermalsen' en een van een Chinese jonk die op weg naar Batavia ter hoogte van deVietnamse plaats Ca Mau  is vergaan. De opbrengst van deze laatste veiling zal door de regering van Vietnam onder meer gebruikt worden om verdere reddingsoperaties van scheepswrakken te bekostigen ook zal geld worden gereserveerd voor onderzoek en tentoonstellingen  in Vietnamese musea. Wij zijn onder andere in het Hue Royal Antiquities Museum geweest met een prachtige collectie. Maar ook in andere musea, tempelscomplexen en voorname huizen hebben we prachtige stukken bewonderd.
Op mijn andere blog heb ik nog een mooie 'blauw porselein' foto gezet van een altaaroffer in de Vien Minh pagode in Ben Tre (Mekong Delta).




7 opmerkingen:

Willy zei

Ik kom meteen op je collage met prachtig blauw wit porselein af. Niet alle motieven spreken me aan, maar het is vooral de combinatie van het blauw wit. Mooi stilleven met de appels.
Groetjes

Anoniem zei

weer een hele mooie combinatie van foto's. maar de mooiste vind ik toch de foto op proBEERsels.dat offer moet wel in dank aanvaard zijn, zo bijzonder.

Antje uit Urk zei

ooooh en heb je al die verleidingen kunnen weerstaan?? Mooi,mooi! Ik hou van blauw,
groetjes,

fleur zei

ha dorothe,
Ja mooi dat blauw!
Zelf heb ik nu allemaal blauwe druifjes in keulse potten gezet...leuk!
Wordt het bij jullie al een beetje lente???
groetjes fleur uit de polder

La Maison en Wonderboom zei

Wat een mooie blauwe post.
Ik vind die blauwe potten ook prachtig. Maar de hoeveelheid op jouw foto's maken het wel erg begerenswaardig.

Lieve groet
Hermine

Balsemien zei

Wow, dat blauw is zo mooi... Heb een tik voor blauw servies. Zo af en toe zet ik er wat van op mijn log. ben je met een tas vol mooie kommetjes en zo weer thuis gekomen of was dat niet zo praktisch in je rugzakje ;-))
Fijne dag!

Haikey zei

he dorothe,

Dank voor je berichtje op mijn blog. Ik ben vandaag voor de verandering niet gevallen ;-)

Mooi Blauw!

wens je heel fijn weekend!

haikey