maandag 7 februari 2011

even bijkletsen

Vanmorgen lag er een prachtig dun laagje sneeuw over het land, waren de wegen griezelig glad en liep er een ree in het weiland. Maar voordat ik mijn camera gepakt had en het keukenraam zachtjes open had gedaan was het beestje alweer in de bosjes verdwenen. Ik had mijn camera namelijk ingepakt om bij de bevalling te zijn van de schapen van Nederlandse vrienden die hier dichtbij wonen en 5 schaapjes hebben. Gisteravond was het zover en stond het schaap Josephine in het kraamstalletje. Maar het ging gruwelijk mis. Een bevriend Frans echtpaar met heel veel verstand van schapen werd er al snel bijgeroepen. Helaas was er niets meer aan te doen en er werden 3 dode lammetjes gehaald. We waren er vandaag nog een beetje stil van.
Gelukkig zijn er ook nog leuke dingen te melden. Vanmiddag was het in het zonnetje voor het huis al snel 20 graden, zoemden de eerste hommeltjes bij de winterkamperfoelie (Lonicera purpusii 'Winter Beauty') en hebben we heerlijk een middagje "gespijbeld". Lekker met thee en tijdschriften in de tuin.
Gisteren was het ook al goed weer en hebben we de druiven gesnoeid. Een paar blogjes terug hadden we ook al wat gesnoeid en Kristel (die in de Auvergne een prachtig stekkie heeft) vroeg ons toen al bezorgd of dat niet wat vroeg was. De struiken die we toen snoeiden staan in de heg die onze tuin scheidt van het weiland en ze worden ieder jaar tot bijna één meter terugknipt. Het zijn oude knoesten die aan het eind van het jaar weer ondoordringbaar zijn voor vriend en vijand. Dus die kunnen eigenlijk te allen tijde gesnoeid worden. Aan het eind van de maand zijn de najaarsbloeiers en de rozen aan de beurt. Verder blijf ik nog even overal van af want voor het tere groen onder het afgestorven loof van vorig jaar, zijn de nachten toch nog veel te koud.
Afgelopen dagen heb ik me ook voor de eerste keer op het crazy quilten gestort. Ik ga er de tas van maken om mijn snijmat in te vervoeren. Wel leuk werk maar toch vind ik "klassiek?" werk leuker omdat je daarbij eerst zorgzuldig patronen uitzoekt, dan alles precies op maat snijdt en er vervolgens mooie blokken van maakt. Maar goed, ik ben er toch wel tevreden over, nu nog geduldig doorquilten (of is dat een contaminatie?).

10 opmerkingen:

Tineke zei

Wat een zielig verhaal over de lammetjes...ik kan me voorstellen dat je er vandaag nog wat bedrukt door was.
Je 'crazy' heeft lieve kleurtjes; ga je de naden borduren?
En ja, ik geloof dat het een contaminatie is ... het is doorpitten of quilten :)
Fijne week!
Tineke

Blue Cottage zei

whaaaa wat ben ik "jaloers" 20 gr.
hier is her weer lekker winderig :(

Wat een triest gebeuren met de lammetjes...
en wat vroeg...zou de lente dan toch in aantocht zijn??
Ik ben ook van het klassiek quilten,
heb 1keer crazy gedaan en is me ook niet bevallen, 't is wel een idee om je restjes op te maken.
Enfin hier ligt de vloer ook weer vol blauwe lapjes, de drang is er maar nog niet de inspiratie ;)
Fijne (zonnige) week
groetjes Cobi

Willy zei

Zo jammer van die lammetjes en drie nog wel.
Op het heerlijke voorjaarsweer ben ik ook wel een beetje jaloers. Ik zou ook graag mijn eerste kopje koffie buiten drinken. Mooie Taika kopjes heb je. Je crazy werkje ziet er wel mooi uit in die kleurtjes.
Fijne week, groetjes

Anoniem zei

wat een nare belevenis, zo vlak voor je korte weekje weg. na de eerste kant van de tas was je erg over het cq! en de tas wordt toch erg mooi. goede reis voor straks, heb ik 'm ook. veel liefs.

~THEA~ zei

Hier worden de druiven tussen Kerst en Nieuwjaar gesnoeid. Ze zeggen altijd dat het later beslist niet meer mag. En idd ze gaan dan vaak bloeden in de Lente.

Maar dat kan bij jullie allemaal wel?

Leuk dat het bij jou daar al zo lekker warm is. Gisteren was het hier ook 11 graden. Heerlijk, je voelde de warmte van de zon al goed. dan krijg je toch wel echt zin in het voorjaar, niet?

Fijne week, groetjes Thea♥

La Maison en Wonderboom zei

Wat zielig drie doodgeboren lammetjes. Heeft moeder schaap daar last van?
Ook heel naar voor jullie vrienden.
Je tas wordt mooi en het is quilten verder niets,
maar ach wat maakt het ook uit.
Ik heb altijd geleerd dat druiven in februari gesnoeid moeten worden en ik heb er net even op gegoogeld en het kan tot maart maar niet met vorst.

Vandaag was het hier ook stralend weer en dat was mooi meegenomen.

Groetjes
Hermine

Antje uit Urk zei

Wat erg, drie lammetjes! Zou het schaap er last van hebben?
Gelukkig heb je ook nog leuke dingen meegemaakt, wat is het heerlijk om je struiken te snoeien!
En mooie foto's heb je in dit logje!
Groetjes,

Balsemien zei

Ha Dorothé,
wat sneu van de dode lammetjes, echt balen...
Je quiltwerk ziet er mooi uit in die pasteltinten. Heerlijk om in het zonnetje een kopje koffie/thee te kunnen drinken!
Fijne avond!

Balsemien zei

Vroeger leerde ik dat een porte-brisée met dubbele deuren een contaminatie is...
Doorquilten is dat denk ik ook ;-))

Herman zei

Maak je over druiven geen zorgen qua te vroeg snoeien. Te laat snoeien, dan heb je pas problemen!