zondag 27 februari 2011

Handwerken

Weer een week voorbij met veel druilerig weer. Geeft niets hoor, werk genoeg. Maar er komt niet veel uit mijn handen. Misschien heb ik een beetje last van het 'te-lange-winter-gevoel'. Afgelopen vrijdag met vriendin D. in Dijon naar de handwerkbeurs geweest. Dit viel wat tegen, natuurlijk niet zo verwonderlijk na de immens grote beurs afgelopen november in Parijs. Maar wij weten er toch altijd wel een van feestje te maken en de portemonnaie blijft nooit lang dicht. Vier mooie fat quarters en een  lichtgrijs borduurlinnen lapje gekocht om het paasfeest straks extra luister bij te zetten. Daar gaan jullie binnenkort vast nog wat van zien (hoop ik). Maar omdat het niet echt buitenspeelweer is heb ik me nogmaals op de fotoverzameling van onze Vietnamreis gestort. Ik heb wat mooie collages voor jullie in petto. Vandaag de eerste van de deze collages die ik heb gemaakt. Handwerken is in Vietnam beslist niet alleen een vrijetijdsbesteding. Vele vrouwen en ook mannen verdienen er hun boterham mee. We hebben heel wat weefgetouwen horen klepperen op erven waar huisvrouwen met kleine kinderen achter hun rokken behendig de schuitjes hen en weer lieten schieten of waar ze met ingenieuze weefgetouwen met zakjes zand als gewichten lange banden en linten weefden. En in bijna iedere stad is er wel een aterlier te vinden waar in doodse stilte door heel vele handen aan de meest gedetailleerde afbeeldingen wordt geborduurd. Joh, wat heb ik staan watertanden bij al die vitrinekasten vol strengen borduurzijde.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

He, moet wel even wennen hoor aan het lichtgele ipv nachtblauwe. Maar het is al wel een voorbode voor het lentegebeuren. Ook ik ben dus aan een stapeltje hexagonnen begonnen om een "paasloper" te maken. Gelukkig is het heeeeel laat Pasen dus moeten de 74 hexabloemen met heel veel geel erin wel lukken. Mooie collage van de Vietnamreis. Dan ben ik stiekum toch blij dat ik het handwerken voor m'n plezier doe en niet het heilige moeten als stok achter de deur heb. Succes met de prachtige lapjes die je gekocht heb!

marian zei

Fris lentekleurtje inderdaad, je nieuwe blogachtergrond. We snakken met z'n allen naar de lente geloof ik...
Een handwerkbeurs... Ik moet eens op zoek naar zoiets hier in de buurt, als dat al bestaat, want ik wil daar ook eens naartoe, heb van alles nodig, om te beginnen: stofjes, leuke, fleurige stofjes ;-)
Groetjes en fijne week!
Marian

-paul zei

Goed die verandering ! Met deze achtergrondkleur is je blog een stuk beter leesbaar. De foto onder de 'koptekst', tja weetnie die staat wat verloren. Misschien samenvoegen ?
Groet -paul

Anoniem zei

Ja doet heel zonnig aan die nieuwe kleur en dat is wel nodig bij dit druilerige weer. Daarbij leest het gemakkelijker.
Vietnam staat ook nog op mijn lijstje eens kijken of we dit volgend jaar kunnen verwezenlijken (in combinatie met Guizhou). Het werk laat niet altijd mijn reiswensen toe.

~THEA~ zei

Hallo Dorothé,

Je blog ziet er echt heel erg Lenteachtig uit zo!
Ik vind het mooi.

Ook je collage is super goed gelukt.

Ik hoop dat het de komende week iets beter word, wat het weer betreft!!

Fijne week, groetjes Thea♥

Hubertine zei

Ha levensgenieter in (waar?) Frankrijk! Via via kwam ik op je blog! Heb nog niet veel gelezen, maar het ziet er heerlijk relaxed uit! Mijn zus heeft ook een huis in Fr. maar komt er eenmaal per maand, La Peche Piron. Zij zijn daar ook al 5 jr aan het klussen. Via mijn blog kan je haar fotoblog vinden. Ik ga weer even verder lezen!
Groetjes, Hubertine

Willy zei

Ik ken het hier niet weer, ik zie je foto, dus ik zit wel goed. Heerlijk zonnig! helemaal geen lange wintergevoel. Mooie collage. Ja die kast met garentjes en die mooie gekleurde stoffen die daar hangen.
Fijne week, groetjes

Jeanet Geerars zei

Ik volg regelmatig je blog en fleur er altijd van op , nu helemaal met deze frisse lente achtergrond! Dat opfleuren kan geen kwaad, nog 8 bestralingen te gaan en dan is de laatste behandelfase voor borstkanker achter de rug. Ik word dan als het goed is genezen verklaard! Dus lang leve het leven en op naar de lente!!
Jeanet

Dorothé zei

Hoi Jeanet, ik heb geen mail-adres van je. stuur je mij even een mailtje?

Antje uit Urk zei

Wat een mooie collage en wat een mooie en handige(positief bedoeld)mensen, dat is nog eens werken!
En wat een zonnige kleuren..je blog straalt!
groetjes,

Jeanet zei

Ik heb jouw mail-adres niet.. ik zal via Schoolbank mijn mail-adres naar je sturen is dat goed?
groetjes

lheurebleue zei

tja, na die beurs in parijs waren de beurzen leeg ...
wat een mooie foto's van jullie reis in vietnam. heb je ook mooie weefwerk gekocht?

berthi zei

Super mooie collage heb je gemaakt. Ik blijf er naar kijken. Zie ik het goed dat het nog vrij jonge meisjes zijn die aan het borduren zijn?

Net als lheurebleue ben ik benieuwd of je ook weefwerk hebt gekocht en/of borduurwerk? Ik kijk nu al uit naar de volgende collages.