dinsdag 8 maart 2011

tuindagje

De laarzen heb ik bij de keukendeur uitgetrokken, mijn nagels zo goed mogelijk schoongeboend en de eerste sproeten op mijn neus geteld. Het was weer een heerlijke tuindag. Ik heb mijn lief geholpen om het groentebed voor de bonen in orde te maken. Hij heeft vandaag de erwten gelegd (hij wil vroeger zijn dan de buurman). Alle bamboestaken zijn alweer in stelling gebracht om over een tijdje de snijbonen, rode bonen en de capucijners te ondersteunen. De pootaardappelen staan al in de gang te wachten tot het tijd is om de grond in te mogen. Zelf heb ik aan een tafeltje in de zon met een grote zak potgrond en een nieuwe kruiwagen om al het afval naar de composthoop de rijden, de potplanten een voor een onder handen genomen. Het lijkt erop dat ze gelukkig allemaal de winter weer overleefd hebben. Dat is iedere winter weer moeilijk want we hebben nog steeds geen kas en daarom staan ze allemaal dicht opeen gepakt in een klein oud varkensschuurtje. De muren van dit schuurtje zijn dik en aan de andere kant is er het kippenhok aangebouwd en dat is de reden dat we het nog iedere winter aardig vorstvrij kunnen houden.  De planten kunnen natuurlijk nog niet echt buiten staan want ik vrees nog heel wat nachtvorst. Maar dicht bij het huis, gezicht op het zuiden, achter de heg én met een groot stuk bubbeltjesplastic bij de hand om de nare nachtvorst te lijf te gaan, gaan we het wel redden tot begin april. Het enige nadeel aan zo'n tuindagje zijn de ruwe handen. Ik heb een hekel aan tuinhandschoenen, wat tot gevolg heeft dat aan het eind van de middag, zittend in de laatste zonnestralen, het borduurgaren aan al mijn vingers blijft plakken. Morgen ga ik mezelf trakteren op een super de luxe handencrème.

16 opmerkingen:

Antje uit Urk zei

Wat een heerlijke dag heb jij gehad!!! En snijbonen in de tuin?? Heerlijk! En wil je vanavond nog borduren? gewoon even 5 minuten een beetje margarine op je handen smeren, ('t is niet luxe maar wel effectief)
groetjes,

Blue Cottage zei

Ohhh heerlijk hè met blote handen in de aarde te wroeten. Ik hou ook niet van tuin handschoenen.
Lekker 's avonds van die rouwrandjes onder de nagel da's het buitenleven ;)
Idd dan gaat borduren iets minder.
Geniet lekker van het mooie weer.
Groetjes Cobi

lupineke zei

Wat een heerlijk logje, zo herkenbaar! Hier nog geen pootaardappelen, maar ze zijn wel besteld, zo ook de uien. En oh ja, je handen he, dat is zo vreselijk... Mijn buurvrouw bij de moestuin werkt altijd met rubberen doktershandschoentjes aan, en dat werkt prima zegt ze. Zelf gebruik ik twee soorten handcreme na elkaar, van Weleda en Aveda, en dat scheelt wel iets. Want genieten van de grond doe ik ook altijd het liefst met blote handen!

lheurebleue zei

wat is het toch heerlijk om aan het begin van de Goede Tijd van het jaar te staan. een tijd om zoveel plannen te maken ...
(en ik hou ook niet van tuinhandschoenen, ook gewone handschoenen draag ik alleen maar als het echt heel koud is)

Anoniem zei

en al die noeste arbeid nadat je een talgbult bij mij had behandeld, (gelukkig voordat je in de aarde bent gaan wroeten) fantastisch. Dan ook nog borduren op je terras, het leven kan zo schoon zijn!

La Maison en Wonderboom zei

Ik wroet ook het liefst met blote handen in de aarde. Om mijn handen daarna weer wat gladder te maken was ik ze met koffiedik, spoel ze daarna af en doe er wat olijfolie op en was daar ook je handen mee daarna afdrogen aan keukenpapier.

groetjes
Hermine

Tineke zei

Heerlijk met je kunnen meegenieten! Ik heb drie jaar geleden mijn tuin tegen een dakterras ingeruild, maar ik weet nog hoe ik genoot van de eerste tuinwerkzaamheden van het jaar
Wat zullen jullie smikkelen over een paar maanden!

Balsemien zei

Heerlijk die plannen en ook al beginnen in de moestuin. Hier zitten de eerste groentes al in de grond. Staan de pootaardappeltjes te liemen in eierkartonnen en is DH steeds plannen aan het maken. Als ik in de tuin werk doe ik dat met blote handjes. Tuinhandschoenen en dan kleffe mnatte zweterige handjes is niets voor mij. Dan maar 's avonds splintertjes en stekeltjes verwijderen en ruwe handjes. Heerlijke creme kopen is dan een goed excuus!

marian zei

Zo herkenbaar, dat niet met tuinhandschoenen kunnen werken en dan het borduurgaren dat aan die ruwe handen blijft haperen...
Groetjes,
Marian

~THEA~ zei

Heerlijk zo een dagje he!

Ik heb een soort handschoenen die wel prettig zitten.Zal eens voor je opzoeken wat voor merk het is.

Het is zooo lastig he, die ruwe handen!

Groetjes Thea♥

Tilly zei

Het tuinseizoen begint weer, heerlijk wroeten in de aarde, wacht zelf even tot april.
groetjes Tilly

Willy zei

Wat klinkt dit naar voorjaar. Als ik dit zo lees krijg ik het gevoel alsof ik zelf in de groentetuin aan het werk ben geweest, maar helaas hebben we geen groentetuin. Ruwe handen heb ik op het moment wel, maar dat komt van veel schoonmaakwerk met water en daar kan ik ook geen handschoenen bij dragen.
Mooie foto.
Fijne dag, groetjes vanuit een regenachtig en winderig Nederland

Jeanet zei

Het lukt mij niet om via de link op jouw profiel een e-mail aan je te sturen. Ik heb via Schoolbank mijn e-mail adres aan je gestuurd. Lukt het je niet om die mail te openen dan geef ik je mijn e-mail adres wel op dit blog.
Groetjes, geniet van het voorjaar
Jeanet.

Dorothé zei

Hoi Jeanet, het is meerbeer@orange.fr. succes

quilting Jeannet zei

Hoi Dorothé, ja, die ruwe handen met het tuinwerk zijn zoooo herkenbaar, alles kleeft er aan, niet fijn! ik probeer zoveel mogelijk dingen met handschonene te doen en s,nachts de handen incremen.

groetjes, Jeannet

lupineke zei

Hoi, hier misschien nog een extra tip om ruwe handen na het tuinwerk weer zacht te krijgen: doe 1 theelepeltje suiker in de palm van je hand, en voeg daar een theelepel amandelolie (of lavendelolie) aan toe. Scrub je handen een poosje met dit mengsel: werkt super, de meeste ruwheid verdwijnt als sneeuw voor de zon! Groetjes Lupineke