woensdag 23 november 2011

5 dagen jarig

Twee weken geleden was alles van het varken bij de Leclerc in de aanbieding. Omdat een van mijn zussen met haar lief én mijn broer zouden komen om mijn verjaardag te vieren, dacht ik dat het een goede gelegenheid zou zijn om een halve varkenskop te kopen. Mijn moeder maakte daar altijd balkenbrij van. Ik belde mijn broer, die op dat moment bij mijn vader op bezoek was, om te vragen om rommelkruid mee te nemen. Rommelkruid is onontbeerlijk in het familierecept van onze balkenbrij. Toen mijn vader hoorde dat de helft van zijn kinderschare af zou reizen naar La douce France, haakte hij meteen in. Dus op 18 november zijn ze met z'n vieren voor de reveille vertrokken en waren ze al om half vier 's middags hier om er vijf geweldige dagen van te maken. De binnenkant van de overkapping op het terras moest nog betimmerd, dat is nu gebeurd, de bollen moesten de grond in, dat is nu gebeurd, de brievenbus moest verplaatst, dat is nu gebeurd, struiken moesten nog worden geplant, dat is nu gebeurd en de grootste klus: 150 vierkante meter hooizolder die leeg moest vanwege de kleine lettertjes in de verzekeringspolis, dat is nu ook gebeurd. En tussen al deze klussen door hebben we heerlijk alles gegeten wat de jarige job op haar verlanglijstje had staan van zuurkool tot pannenkoeken, van balkenbrij tot marstaarten. En ik zal maar niet zeggen hoeveel liter wijn er doorheen is gegaan, maar het was vloeibaar gezellig. Het weer heeft natuurlijk ook fantastisch meegewerkt, we konden buiten lunchen en 's avonds staken we de oude planken in de fik om er om heen te zitten. Vannochtend zijn ze weer vertokken, het is weer stil in huis.



kopje koffie met de krant

balkenbrij bakken is mannenwerk

kijk pap, onze kippen zijn een beetje van de leg
maar als ze dan toch een ei leggen, dan
is het een ei om U tegen te zeggen

twee zussen die hooi happen


met ontzag kijken ze naar de buurman die met zjn trekker
én met kunst en vliegwerk een hooirol van onze zolder trekt




en deze dame uit 1971, waarvan de remmen
helaas vast zitten,  hebben we met de trekker
van de buurman weer op haar plekje
in de schuur getrokken

en bij het kampvuur schuiven onze buurvrouwen
maar wat graag aan


16 opmerkingen:

~THEA~ zei

5 dagen jarig?? Ik hoop voor jou, dat je in die tijd niet ook 5 jaar ouder geworden bent!!!!

Van harte nog met je verjaardag!

Het ziet er reuze gezellig uit, hoor! Leuk dat er ook nog een boel klussen geklaard zijn, in die tijd!

Zal idd erg vreemd stil zijn, nu!!

Groetjes Thea ♥

quilting Jeannet zei

Het ziet er wel heel gezellig uit allemaal zo rond dat haardvuur, enne, nog van harte proficiat met je verjaardag!

Supergoof zei

Normaal gesproken lees je dit in zo'n mooi frans boek,... en nu 'gewoon' op een blog,...
Proficiat! Als je zo met hen die je lief zijn, je verjaardag kunt vieren ben je met recht een levensgenieter!

Janny de Roo zei

Ohhhhhhh...wat gezellig allemaal....!

Annelies zei

Wat een gezelligheid.
Als ik lees brievenbus verplaatsen vraag ik me af of die bij jullie tegenwoordig ook buiten het terrein moet hangen.

betty prins zei

Wat een gezelligheid, heerlijk je familie om je heen met zo'n feestdag!

Willy zei

Dat was een gezellige verjaardagsvijfdaagse.
Leuke foto's en balkenbrij,lekker!
groetjes

fleur zei

Wat fijn dat ook je ouders nog in frankrijk mee kunnen genieten!
Zal best een reis zijn voor ze!
Ziet er gezellig uit, hoor!
en nog gefeliciteerd!
enne...balkenbrij?mwoh..weettutnie. ;)
groetjes Fleur

Tilly zei

Wat een gezellig samenzijn en vele handen maken licht werk. groetjes

Monica zei

Op de eerste plaats gefeliciteerd, en wauw zoveel werk verzet in een vijfdaagse.. ! en door de gezelligheid lijkt het dan een peuleschil, het roept bij mij herinnering op aan hetzelfde verhaal.. de hooizolder leeg maken en dan de brand erin wat in de wintermaanden gelukkig mag. En de balkenbrei, maak jij grijze of roze? en kon je in Frankrijk boekweitmeel krijgen?

Henk zei

Nog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag! wat een gezelligheid omdat zo te vieren......

....en als ik in de buurt zou zijn dan bracht ik je een pondje van mijn zelf gemaakte zuurkool, het is nl. heerlijk dit jaar!

Anoniem zei

toch maar beginnen met hahaha, en hoera en hieperdepiep, niet alleen voor jouw verjaardag maar ook omdat ik weer "online" ben.....na vier weken funkstille is dat bijzonder prettig hoor. Wat fijn dat de familie er was om het feest mee te vieren (en aan te pakken). D foto's zijn weer heerlijk om te bekijken.

La Maison en Wonderboom zei

Wat een gezelligheid allemaal, en al die handige handen erbij was ook mooi meegenomen.
Leuke foto's.

Lieve groet
Hermine

berthi zei

Je bent vast nog steeds een beetje jarig!:-) Dus bij deze alsnog van harte gefeliciteerd. De foto's laten een en al gezelligheid zien. En wat een luxe om in november 's avonds bij het kampvuur te mogen zitten.

lheurebleue zei

dit zijn toch gouden dagen!!!
enne: alsnog gefeliciteerd!

Anoniem zei

ook al had ik al gereageerd, voel ik me toch geroepen weer te reageren op een wonderschone blauwe achtergrond, voor mij veel duidelijker te lezen!