vrijdag 4 november 2011

Machinetaal

De poes mag een tijdje dutten op het 'handwerk' want daar kom ik even niet aan toe. Want na heel lang wikken en wegen, piekeren en spaargeld tellen zijn we afgelopen woensdag lekker een dagje naar Lyon geweest om alvast mijn verjaardagscadeau te kopen. We hadden een mailtje naar de naaimachinewinkel gestuurd om te vragen of ze de Bernina 440QE op vooraad hadden. Maar ... zoals met vele Franse bedrijven ..... geen antwoord. Ik geloof dat dat in Nederland toch wel anders is. Goed, wij er toch heen. Jammer, geen 440 maar ze hadden wel de nieuwe 550QE staan en daar kon ik dan wel even achter zitten. Nu heb ik helemaal geen verstand van naaimachines want het oude beestje waar ik tot nu toe op genaaid heb is een Leeuwenstein uit het jaar prik die vooruit, achteruit en zigzag kan naaien. Jullie begrijpen dat ik er super-enthousiast van werd, alleen het geluid al, beslist geen dieseltreintje. De mevrouw legde alles zo goed mogelijk uit (dan schiet de Franse taal toch wel eens tekort hoor). Na wat gemarchandeer van ons (dat gaat dan ineens weer wel heel goed in het Frans!?) mochten we de demonstratiemachine kopen voor een zeer nette prijs omdat we van zo ver kwamen en omdat zij zo slordig waren geweest om hun email niet uit te lezen. Nu ben ik dus de trotse bezitter van  een nieuwe naaimachine. Ik zit er de hele dag naar te kijken, heb de handleiding al van voor naar achter doorgelezen, ben een uur bezig geweest om met dat 'handige ding' de draad automatisch in de naald te krijgen en heb al met alle voetjes steekjes gemaakt. Erg slim zijn de filmpjes op You-tube, die bij ons welliswaar op kruipsnelheid de huiskamer binnen rollen maar dat mag de pret niet drukken (een van de drawbags van het wonen op het platteland). Maar meiden .... er blijven nog zoveel vragen die ik niet zo eentweedrie op het internet kan vinden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Zoals bijvoorbeeld, wat is het beste garen om machinaal mee door te pitten? Welk garen geeft het mooiste resultaat? Ik ga weer snel achter het machine zitten en studeren. Tot gauw, fijn weekend allemaal.
Hier regent het al de hele dag maar ook dat mag de pret niet dukken.

13 opmerkingen:

La Maison en Wonderboom zei

Nou,hier heb ik geen Frankrijk gevoel, dat is een minpunt, maar we hebben hier geen regen dus dat is weer een pluspunt.
Fijn zo'n nieuwe naaimachine, helaas heb ik nog nooit doorgepit met de machine dus ik kan je geen raad geven.
Geniet maar veel van je nieuwe speeltje.
Liefs
Hermine

Kristel zei

Hier is het al echt 'binnen zit weer', nat en veel wind en vandaag ook dichte mist. De goede maanden komen er aan voor jou, lekker achter je nieuwe machientje en draaien maar. Ik kan je niet helpen met je vragen omdat ik een echte '0'ben op dit gebied. Heb een machine maar die heb ik één keer uit de door gehad en snel weer d'r in......succes en geniet van je Bernina ;-)
Groetjes

Lupineke zei

Gefeliciteerd met je nieuwe 'Ome Jan' zoals Lida haar naaimachine altijd noemt! Helaas kan ook ik je niet helpen, ik doe het al jaren met een Singer Swing? of zoiets (minstens 17 jaar oud..!) Hopelijk is er iemand, die er meer van af weet en die je kan helpen. Het weer hier is super, het lijkt wel zomer: warm en zonnig! De bessenknoppen lopen weer uit zag ik vanmiddag! Groetjes van Lupineke

Janny de Roo zei

Een Bernina lijkt me geen ome jan, dat is namelijk een Janome..! Ik denk dat het heel persoonlijk is met wat voor merk garen je gaat doorpitten. Gewoon proberen op proefstukjes lijkt me...! Succes en veel plezier met je nieuwe machine.

wilhelmina zei

Hallo,
Da's ook toevallig. Ik heb net een cursus machine quilten gedaan. Valt nog niet mee. Je kunt met heel veel verschillend garen werken, ik heb er zelfs sashiko mee gedaan. En je moet ook aan de naalden denken. Die moet je ook aanpassen aan de stof en de draad. En heeeeeel veeeeeel oefenen. O ja, en schildershandschoenen om de stof vast te houden. Strak aan sluitend en met een rubberen onderkant. Succes ermee.

Tilly zei

gefeliciteerd met je aanwinst.
doorpitten doe ik met aurifil met de groene rand om de klos, werkt bij mij best goed, maar ik heb een Pfaff dus weet niet of het verschil maakt. Wat belangrijk is welke naald je gebruikt. Je kan het beste -topstich- naalden gebruiken die hebben een groter oog ivm de tussenvulling. Je moet goed uitproberen welke naalddikte voor het werk waar je mee bezig bent het beste is, want dat luistert wel erg precies, anders krijg je lussen. Veel succes, en anders mail je maar. groetjes Tilly

betty prins zei

Oei, nu ben ik wel sjalou, een echte Bernina! Ik zweer trouwens bij mijn Pfaff's, een oude en een minder oude... Maar echt quilten op een naaimachine lijkt mij toch nog niet eenvoudig! Veel succes (hoop dat de regen een beetje gestopt is?)

Coco zei

'n Bernina 550QE, gefeliciteerd!
Ik zelf heb in januari de 440QE gekocht en niemand in de winkel vertelde me dat er een nieuwe Bernina op komst was die de 440QE ging vervangen, dus ik stond danook paf toen ik 2 maanden geleden las dat er een nieuwe 550QE op de markt is. Geen leuk gevoel geeft dat...
Ik gebruik Guetermann garen voor alles. Ik heb een workshop machine quilten (in USA) gehad en daar werd geen woord gerept over speciaal garen alleen dat Guetermann een goede kwaliteit garen is om mee te quilten.
Ik hoop dat dat helpt.
Bon courage!

Balsemien zei

Wow, ook een Bernina. Van harte Dorothé, dat er veel mooie werkstukjes uit je handen mogen rollen! Ik heb een 440 en ben daar nog steeds heel blij mee. Ik heb weinig verstand van macinequilten, wil er ooit een cursus in doen!

fleur zei

Ha Dorothe,
Zo'n poes zit altijd met haar neus er boven op, he! altijd op de krant als je hem wil lezen!
Hebben jullie geen echte haan? kan toch makkelijk op t platteland daar? de herrie; kraait geen haan naar; toch?
Is zo leuk om te zien hoe hij de dames kippen beschermd en verleidt met lekkere hapjes...
of zijn jullie uitslapers?
groetjes Fleur

berthi zei

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Helaas kan ik je niet verder helpen, ik heb altijd ruzie met een naaimachine! Ik hem uiteindelijk het huis uitgegooid!:-)

De foto van de poes is schattig, bijna aaibaar!

Anoniem zei

Geweldig zo'n nieuwe machine, Gefeliciteerd.Zelf ben ik net begonnen met machinequilten ( heb een Bernina 1230, een gewone machine ) maar heb wel veel ervaring met naaien, dus moet lukken. Wij hebben een vakantiehuisje in LDF , Puy de dome, en de machine gaat bijna altijd mee.Ik leef je blog met veel plezier. Succes met quilten
Marja

Willy zei

Fijn zo'n naaimachine als je er goed mee overweg kunt, ik heb zelf niet zo'n goede verhouding met mijn naaimachine ;)
Groetjes