zaterdag 3 december 2011

De laatste maand van het jaar

 December is begonnen. En wat deze maand anders maakt dan de decembermaand in Nederland is dat de winkels nu al vol liggen met de heerlijkheden om de kerst- en oudejaarsdis weer tot een onvergetelijk eetfestijn te maken. De Fransen hebben hun klassiekers, al dan niet in een modern jasje, allemaal weer op het boodschappenlijstje staan. Foie gras bovenaan, zelfs bij de Lidl en de Aldi prijken ze in de folders. Straks komen er nog de prachtige
kapoenen en patrijzen bij en natuurlijk de schappen vol met Champagnes in alle prijsklasses. En wat ook zo grappig is, is dat de Fransen elkaar dozen bonbons cadeau geven. Bij de grote supermarkten is daar een hele winkelstaat voor ingeruimd. Ook heb ik al een paar kooktijdschriften gekocht om mijn lief te verleiden om er iets leuks uit te bereiden. De kinderen komen met kerst en dat houdt in dat wij een vegetarisch kerstdiner zullen hebben. Absoluut geen straf maar wel wat moeilijk hier op het Franse platteland. (in alle eerlijkheid moet ik jullie wel bekennen dat wij met z'n tweetjes op kerstavond het er nog even van nemen).
Wat ook anders is in Frankrijk zijn de krantenfooien. De krant wordt hier veeltijds per post bezorgd, zo ook de weekfolders. Dus hier komen geen krantenbezorgertjes samen met hun vaders of grote broers (om het zuurverdiende fooiengeld te bewaken) aan de deur met hun eindejaarswensen. Wie wel aan de deur komen, en dan ook vaak binnenkomen om er meteen een kopje koffie of een klein hartversterkertje bij te nemen, zijn de postbode en de brandweer. Bij de brandweer worden de wensen vergezeld door een kalender vol dappere foto's van echte en oefenbranden die er het afgelopen jaar gewoed hebben en de postbode biedt je naast zijn wensen de almanac de facteur aan. Dit is best een handig ding, waar naast de kalender ook alle plattegronden van de in de omgeving gelegen stadjes en een naamdagenkalender in staan. We geven ze graag een goede fooi om hun feestcommissiekas te spekken want waar zouden we zijn zonder hun service door het jaar heen.
Zo, en nu gaan we naar binnen. Op de foto is nog net het raam te zien waarop je de regen naar beneden ziet druipen, dat doet het al de hele dag. De eerste dag sinds tijden dat het echt guur weer is. En je gelooft het of niet, ik vind het heerlijk. De eekhoorn in mij heeft het goed voor elkaar. Er zijn 200 driehoekjes geknipt voor de variahexquilt. Jammergenoeg niet op tijd om mee te dingen naar een plekje op de tentoonstelling in Duitsland. Maar de quilt zal, als hij binnenkort af is bij mij thuis aan de muur net zo kunnen pronken. En omdat dan ook meteen het eind in zicht is van het echte handwerk heb ik me opgegeven om mee te prikken met de huisjesquilt van Jeanneke. Veel niet-quilters in mijn omgeving kijken vaak verbaasd als ik aan een hexagonnetje prik. Mijn antwoord is steevast: "beter een beetje bezig zijn met een lapje dan weer een sigaret opsteken" en ik moet ook bekennen dat je er minder door gaat snoepen als je voor de televisie zit. Maar natuurlijk gaat het machinewerk ook van start in het nieuwe jaar. Ik ben begonnen aan de Farmer's wife quilt, de lapjes uit de erfenis komen natuurlijk goed van pas maar het is ook wel leuk om weer eens even in een mooie winkel te snuffelen. En dat gaat gebeuren ........ 10 december ben ik in Nederland en dan sta ik om 11 uur al bij de quilthoeve op de stoep om lapjes, erwtensoep en misschien wel medebloggers te ontmoeten.
Fijn weekend allemaal.

12 opmerkingen:

betty prins zei

Een mooie beschrijving van het franse platteland, ja zo herken ik het ook. Vroeger waren wij met de kerst ook in ons huis daar, maar tegenwoordig vieren wij het in Nederland, fijn voor mijn ouders en de kinderen, het spaart hen een lange rit in de winter.
En jij zit lekker te handwerken binnen, leuk dat je ook meedoet met de huisjes en super dat ik jou waarschijnlijk zal zien op de Quilthoeve. Tot dan!

flowersandhome zei

Hey Dorothé! Het is me in mijn meer dan een jaartje bloggen ook al opgevallen hoe anders de gewoontes in Nederland zijn dan in België en als ik dat zo lees hier bij jou dan leunen wij veeleer bij Frankrijk aan, wat niet verwonderlijk is natuurlijk met de grens zo dichtbij. Misschien is dat in Antwerpen wel weer helemaal anders want daar ligt die Franse grens veel verder af en de Nederlandse vlakbij. Ook hier liggen de kalenders van de postbode en van de brandweer al klaar voor een nieuw jaar. En ja hoor, in de winkels begint het aardig vol te liggen met allerhande lekkere pralines en koekjes in mooie dozen om cadeau te geven. En de champagnes en wijnen krijgen ook een speciaal plaatsje. En dan te bedenken dat ik geen pralines lust(eet het liefst pure chocolade) en champagne en wijn allergische reacties bij me veroorzaken, haha.
Als ik je over je quilt bezig hoor, dan krijg ik ook zin weer wat van handwerk aan te pakken. Het is intussen zo'n eind geleden dat ik daar nog tijd voor nam. Heerlijk gezellig binnen aan de slag(ik zou bijna zeggen bij het knapperend haardvuur maar dat hebben we niet)terwijl het buiten onweert en water giet.
Heel veel plezier nog met het quilten en fijn weekend,
fijne tijd ook in Nederland,
Marian

Antje uit Urk zei

Dat gaat er weer heel anders aan toe dan hier, klinkt allemaal heel gezellig, fijne dagen in Nederland!
groetjes,

lheurebleue zei

o, ik ben jaloers op al die heerlijkheden bij jou in de winkels. vegetarisch eten terwijl al die kapoenen en patrijzen naar je lonken ;)
ik wens de eekhoorn veel quiltplezier terwijl de wind rond het huis loeit ...

Tilly zei

De brandweer komt hier ook langs om zijn kalender aan te bieden, maar dit jaar zijn we rond die tijd in NL, en de andere verhalen zijn heel herkenbaar. Wat een leuke projekten ga je doen, al een beetje gewend aan je nieuwe naaimachine? Fijne tijd in NL . groetjes

Annelies zei

Ja, ook bij ons komt in Frankrijk de brandweer langs met een kalender.
Verder met kerst veel slakken en uiteraard ligt de LeClerc vol met oesters.

Monica zei

Ha Dorothé, wat klinkt dit allemaal herkenbaar. Wij zijn dit jaar met de kerst in Nederland, maar geven, wat het eten betreft daar toch altijd een frans tintje aan. Leuk dat ik jou vast ga ontmoeten bij de Quilthoeve

Anoniem zei

Ja, het worden weer gezellige (eet)festijnen! Ook ik ben alweer hevig bezet alle feestdagen en houden wij hier in Frankrijk de Nederlandse 2e Kerstdag ook nog in ere dus nog een beeetje extra! Daar tegenover staat dat ik Oud en Nieuw op Nederlandse wijze heel erg mis hier. Maar ik ga toch nog wel lekker oliebollen en appelflappen bakken.e nne----tijd zoeken om mijn kerststitcherie van vorig jaar af maken en aan de huisjesquilt mee te gaan doen. Heel veel plezier in het nederlandse volgende week!

Herman zei

Op 11 december moet ik in Holland zijn voor het jaarlijkse fazantendiner met de familie, maar of ik je op de quilthoeve zie, betwijfel ik. Fijne dagen gewenst. Ik ben wel weer terug om de kalenders van postbode, brandweer, vuilnismannen en rugbyclub te ontvangen. Fijne dagen gewenst!

Willy zei

Leuk om over de Franse gewoontes te lezen. Veel plezier in Nederland en succes met de voorbereidingen voor Kerst.
Groetjes

Martine zei

Het was maar heel even dat we elkaar zagen maar toch leuk om nu een gezicht te weten bij het blog.
Groetjes Martine

Anoniem zei

Mijn laatste reactie bij het vorige blog gezet, hoe stom (dement) can one be! Nu vind ik deze nieuwe achtergrond ook weer erg mooi en duidelijk, 't is ook weer vreselijk knap en dat allemaal om voor vriendin D. een blog te maken?