zondag 15 januari 2012

Alle bouwwerkzaamheden zijn (tijdelijk?) gestaakt

Een directielid van het Franse bouwbedrijf 'building houses from scraps' is met pukkels van overspannenheid afgevoerd. Dit heeft er toe geleid het besluit te nemen om de bouwput per direct dicht te gooien.
Hoe het zo ver heeft kunnen komen met dit eens zo goed florerende bedrijf kan niemand bevatten. Men vreest dat rekenmoeheid, gebrek aan meetkundig inzicht en ontbrekende naadtoeslagvaardigheid dit bedrijf de kop heeft gekost.
De arbeiders staan met de rug tegen de muur. Hoe graag zij ook hun baan willen behouden en deze bouwput willen om toveren tot een fleurige nieuwbouwwijk, heerst er vooral verslagenheid. Staken heeft geen zin, de fut is eruit.
Er bestaat een kleine kans op een mogelijke doorstart mits er steun wordt geboden vanuit Nederlandse bouwondernemingen. Zij kunnen mogelijk een bijdrage leveren in de vorm van een tekening met de juiste maatvoering om malletjes te maken uit paternoplaat. Welke Nederlandse bouwondernemer kan dit zieltogend Frans bouwbedrijf vlot trekken?

(Het probleem is dat ik al 4 weken aan het proberen ben fatsoenlijke malletjes te maken. 2 paternobladen en bergen millimeterpapier en stofjes verder is het nog steeds niet gelukt. De paper piecing methode heeft voor mij geen zin daar ik niet in bezit ben van het geschikte papier hiervoor. De methode met malletjes ligt mij, gezien mijn ervaring met de variahexquilt, goed en die zou ik dus graag willen gebruiken.)

18 opmerkingen:

Supergoof zei

Jeetje, dit is echt een Bouw Alert!!!!
Ik ben nog niet begonnen, kan je dus geen tips geven,....
:o(

betty prins zei

arme franse bouwonderneming.....
Ik paperpiece ook niet, ik teken met stift de malletjes op de stof, speld zeer nauwkeurig alles aan elkaar en dan met de hand de kleine stukjes aan elkaar naaien.
En als het echt niet lukt....,dan maar geen nieuwbouwwijk, dat staat toch ook niet op dat franse platteland en er is nog genoeg leuks te maken!

Evelyne zei

Hi Dorothé, Ik heb het huisje op paternoblad overgetrokken alle stukjes losgeknipt. Die leg ik dan op de stof en teken het af.Dan heb vervolgens een stripje geknipt als naadtoeslag ook van paternoblad wat ik rondom de afgetekende deeltjes leg en teken vervolgens de naad toeslag erom heen.Nauwkeurig spelden en dan met de hand aan elkaar naaien.En als het dan nog niet lukt sluit ik me aan bij Betty!!

Berna zei

Sterkte dorothe. Het is een herkenbaar probleem. Hier is het eerste huisje ook in de prullenbak belandt. Ik laat het bouwen liever aan anderen over.

Caroline zei

Ik heb ietsiepietsie vals gespeeld en het patroon iets vergroot naar 8,5 cm. Ik maak mijn malletjes altijd van schuurpapier. Plak het uitgeprinte patroon in zijn geheel op het schuurpapier en knip vervolgens de patroontjes uit. Dus in 1x het hele huisje op schuurpapier goed vastplakken. Vervolgens kun je nu makkelijk de patroon op de stof tekenen, zeker als je onder de stof ook weer schuurpapier legt. Dan schuift het niet. Let wel even op je spiegelbeeld, op dat stukje heb ik een klein stukje schuurpapier ook nog op de voorkant geplakt. Veel succes Caro

veerle zei

Ik maak mijn huisjes dubbel zo groot en dus 1 per twee dagen. De malletjes maakte ik in paterno en dat ging prima. Probeer dat misschien een keertje :) Veel plezier nog!

Annelies zei

Joh, dan stop je toch gewoon !

Ria zei

Ik ben gisteren in Brielle geweest en Jeanneke was daar ook. Mijn ervaring de maatvoering uitprinten klopt niet dus zelf getekend met geodriehoek. Perfect huisje. Jeanneke knipt het midden van de paterno plaat eruit dus ze houdt alleen de naadtoeslag over en tekent zowel de binnen als buitenlijn in 1 keer op de stof. Het is het proberen waard veel succes en volhouden je mag nog niet met vorstverlet haha.

Groetjes Ria

Balsemien zei

Hoi Dorothé,

Volgens mij zijn er twee opties: - geen faillissement aanvragen, maar een doorstart maken met:
1. groter huisje
2. niet uitgeprinte versie omdat die niet helemaal klopt, maar tekenversie met getekende naadtoeslag
3. paperpiece methode, ik kan je wel aan papier helpen
- of wel een faillissement aanvragen en zorgen dat de arbeiders er niet overspannen van raken, goede nazorg bieden en een nieuw bouwproject zoeken...
Sterkte en als je meer wilt weten, stuur een mail!

Enne... gelukkig heb je veel humor zoals je een en ander beschrijft!
Liefs!!

fleur zei

Ha, ha....wat een verhaal!
Ik heb ook eens naar t patroon gekeken en uitgeprint en dacht:
Zo klein??? Kan nie waar zijn?
Ik zie overal van die leuke huisjes verschijnen en dacht...zal ik ook eens 1tje proberen???
Maar na jouw verhaal , weet ik het nog niet.
EEn groter huisje is voor mij misschien een goed idee; gewoon 1 om te proberen.
Ik hoop dat t jou gaat lukken met wat hulp!
groet Fleur

Tilly zei

Jammer, maar niet getreurd, je kan altijd nog een groot landhuis maken, staat beter op het platteland.Eerst de cursus maar volgen. succes. groetjes

yvonne zei

Ach!!! wat jammer nu !!!
Maar wat niet gaat,gaat niet ..

Groetjes yvonne

Monica zei

Hoi Dorothé, als jij met zo veel goede adviezen geen doorstart kan maken, dan weet ik het niet meer, zelf ben ik ook voor schuurpapier, maar wat Jeanneke doet, mét naadtoeslag op paternoplaat en het midden eruit knippen ga ik ook doen want ik heb zo'n rommeltje met de willekeurige naadtoeslagen die ik knip. Succes, kom anders in april maar bij (ons) Betty leren

lheurebleue zei

ik kan je niet helpen maar zit - sorry hoor - wel te lachen met je heerlijk geschreven noodkreet!

Anoniem zei

wat een geluk dat je een dorpsgenoot hebt die altijd wel klusjes te doen heeft, hahaha, woensdag kasten leeghalen en donderdag weer minibee dus hoef je je niet te vervelen (en morgen naar montceau)! dikke knuf en dank

Antje uit Urk zei

Ik kan je niet helpen maar ik heb wel heel erg genoten van je blogje en de reactie's! Nu moet het lukken en niet opgeven hoor! Je kunt het!
groetjes uit Urk,

Monique zei

Hallo Dorothé, lange tijd geen moment tijd meer gehad om website te bezoeken. Je hebt je website een nieuw jasje gegeven. Ziet er mooi uit! De kleuren zijn prachtig!
Groetjes uit een koud Valkenburg

sylvia zei

Sorry voor jou, maar ik vind het wel een vermakelijk verhaal!!!....haha.
Sneu dat het niet lukt, maar je weet het leuk te vertellen!!
Ik ben van de paperpiece en het gaat als een raket......uh, huis!!!
Sterkte met je beslissing, soms zijn er meer bouwvergaderingen nodig om tot een goed besluit te komen ( en die wijsheid heb ik nou weer van mijn DH,nou ja, ieder zijn vak, toch??)
groetjes, Sylvia