vrijdag 6 januari 2012

de beroepseer te na

Gisteren aan het eind van de middag  wilde ik jullie mijn oplossing laten zien om mijn variahexen makkerlijker  aan elkaar te zetten. Maar gisteravond, met de laatste flinke windvlaag, gaf ergens een elctriciteitspaal er de brui aan, brak dramatisch in tweeën en zat het hele achterland van ons dorp zonder stroom. Ik vind dat altijd heel romantisch (als het niet te lang duurt). Koken met een lantaarntje, tafeltje bij de kachel dekken met kaarsen en dan toch maar een extra flesje wijn er bij open trekken om de sfeer nog ietsie meer te verhogen. We zijn goed voorbereid op dit soort calamiteiten. Op vaste plekken staan potjes met waxinelichtje en lucifers en extra batterijen voor de zaklampen hebben we steevast in onze voorraadkast. Gisteravond kwam mijn (veel te duur gekochte) oplaadbare daglichtlampje goed van pas om nog wat steekjes aan de quilt te prikken. Vannacht om 2 uur hoorden we in onze keuken de radio zingen dus hadden we weer stroom.

Maar goed, nu dus de oplossing voor de groter groeiende lap op mijn schoot. Ik zit graag op de bank met een half oog naar de televisie te kijken en tegelijkertijd aan mijn quilt in wording te prikken. Ik heb eerst allemaal stroken genaaid, nu ben ik bezig de stroken aan elkaar te naaien. Dat manoeuvreert lastig met die papiertjes erin en je krijgt er, vind ik, kramp van in de vingers om de boel goed op z'n plaats te houden. Dus nu niet ik de stroken eraan en dan is het naaien absoluut niet krampverwekkend. Misschien is het iets wat jullie al  heel lang wisten maar nooit met iemand hebben durven delen omdat het natuurlijk wel een beetje de beroepseer van een heuse patchworker te na is. Maar ik ben blij met mijn nieuwe uitvinding.


9 opmerkingen:

Quiltendewilma zei

Ik kan mij voorstellen dat je het op een gegeven ogenblik wel zat ben zonder stroom,... Hoe hebben ze dat vroeger toch gedaan zonder al dat goeds wat wij in deze tijd hebben,... Wat zo ik zonder daglichtlamp en leesbril moeten??

Wat een uitvinding heb je gedaan!! Krijg je geen gaatjes in de stof?? Wat een heerlijke snelle manier!!

Wat een gezellige prachtige foto bij je vorige bericht!! Ik kom even bij je zitten daar!!

Lida zei

Hartstikke goede oplossing, ik krijg ook altijd kramp in mijn handen, dus ik zal het ook eens gaan proberen! Bedankt voor de tip en succes met de steekjes al dan niet bij kaarslicht! Groetjes
Lida

Monica zei

Tja, bij stroomstoring zeggen wij altijd tegen elkaar: 'je wilde toch zo graag op de campagne..?? :-)' Maar net wat jij zegt, het heeft wel wat, en je went er aan. Lastiger vinden wij altijd die storingen in het telefoonnet, de draden lopen boven de grond en er is áltijd wel wát en de France Telecom is trager dan de EDF (vinden wij). Je trucje om de banen aan elkaar te nieten is ook echt wat voor mij, waarom moeilijk als het makkelijk kan.

Willy zei

Zolang je niet in de kou zit lijkt me het wel gezellig.
Dat nieten is toch een handige oplossing.
Fijn weekend, groetjes

Mon jardin en ik zei

Kwam via via op je blog terecht. Om de boel aan elkaar te nieten lijkt me een goed idee.Komt voor mij net te laat. Ben bijna klaar met de mijne. Van de zomer, als ik weer in Frankrijk zit, moet hij afgemaakt.
Fijn weekend zonder stroom- of andere storingen.
Anje

lheurebleue zei

het leuke van even minder comfort is dat je daarna zo geniet van wat tevoren zo vanzelfsprekend was.
als ik ooit met hexjes zou werken, zal ik aan je tip denken!

Antje uit Urk zei

Wat gezellig Dorothé! ik kom in gedachten even in je pan gluren terwijl jij bij lantaarnlicht staat te koken...en niet schrikken nu Antje uit Urk ineens achter je staat en zomaar bij je aan tafel schuift en een glaasje meedrinkt....!

Je boft maar, zo lekker op het Franse platteland! En je uitvinding is geweldig! Gewoon dunne nietjes gebruiken!
groetjes,

betty prins zei

Ja, het heeft wel wat...zonder al die moderne aparatuur en kaarsjes op tafel...Als het maar niet te lang duurt, het heeft een aantal jaren geleden 10 dagen geduurd in ons dorp!
En voor een beginnend quilter een supertip, je moet er maar opkomen!!!

Anoniem zei

nu dan toch maar proberen of de reactie nu wel wil lukken............
heb je tip al uitgeprobeerd en dat werkt prima, en geen gaatjes in de (katoenen) stof! tja, de stroomhappening was dus hevig (?) bij mij geen probleem dus kwamen de DD bij mij tv kijken en natuurlijk moperdemopperdemopper over Dritte Weltland. Donderdag lekker weer kieltkloepen en voor de rest geniet ik van m'n schuur!!!