vrijdag 3 februari 2012

bevroren

Gekke foto he? Wat zou het zijn?
Nou, ik help jullie uit de droom. Onze dag begon namelijk al om 5 uur in de ochtend toen we na een bezoekje aan de wc merkten dat het koud was. De waterleiding was bevroren. Onze watermeter staat in een van de oude koeienstallen,. Vroeger met  de koeien op stal was het daar natuurlijk 's winters behaaglijk warm en was het geen probleem dat de zwarte butuleen waterleiding  er als een guirlande dwars door liep.
De eerste winter dat wij hier woonden hebben we ook al eens meegemaakt dat dat rondbungelende stuk flexibele waterleiding bevroor en toen hebben we die prachtig glimmende  isolotiedekens er om gedrapeerd. Dat was toen voldoende want er lag nog een meter dikke strolaag op de zolders. Afgelopen november hebben we met veel pret en plezier het hooi van de stalzolders afgehaald maar zijn toen en passant vergeten de waterleiding extra te beveiligen. Dus vannacht met min 12 en een lekker windje wilde de boel wel bevriezen. Geen probleem dachten wij want we hadden wel eens meer met dat bijltje gehakt. Water afsluiten bij de meter achter in de stal, koppelingen voor en achter losdraaien en in optocht met de 10 meter afgekoppelde leiding naar binnen om hem gezellig in de keuken  te laten ontdooien. We hadden al een tijdje geleden van die elektrische waterleidingverwarming  (mooi scrabblewoord) gekocht en die hebben we nu tussen het isolatiemateriaal en de slang bevestigd. Wij weer monter naar de stallen om de boel weer aan te sluiten. Vergeet het maar, inmiddels was het 8 uur en de laatste stukjes waterleiding waren nu ook bevroren en het koperen koppelstuk gescheurd. Gelukkig was de winkel van sinkel, met koperen koppelstukken in alle maten, al vroeg open. Pffff, weer een hindernis genomen en eindelijk hadden we, na veel ontdooiwerk om half 12 weer water in huis.
Inmiddels was de buurman ook al met z'n handen in het haar bij ons langs gekomen omdat zijn watermeter naar de stal kapot was gevroren. En koeien kunnen echt niet zonder drinkwater. Dus toen wij de boel weer in orde hadden hebben we alle koeien van drinkwater kunnen voorzien en nu maar wachten op het waterbedrijf om bij de stallen van de buurman een nieuwe meter te plaatsten. Je ziet maar, het leven op het Franse platteland biedt altijd vertier.
En dat is soms wel nodig hoor want met de lapjes gaat het sinds dat huisjesvirus, waar ik nog steeds geen adequate antibiotica tegen heb gevonden, niet goed. De twee maal zo grote huisjes zijn verre van charmant en het kleine huisje wat ik inmiddels met behulp van  paternoplaat op de engelse manier heb gemaakt wil ook niet passen. Ik blijf het af en toe nog wel proberen maar heb toch voorrang gegeven aan de Farmer's wife. Ik heb daar nu 16 blokjes van af en kan er echt van zitten genieten.


14 opmerkingen:

Berna zei

Gelukkig is alle ellende voorbij en hebben jullie weer water. In Nederland is het een chaos op de wegen ivm de sneeuw. In twee uur tijd is er zeker 12 cm gevallen. Mooi om te zien maar niet als je in die file staat van utrecht naar arnhem van meer dan 30 km. Brrrrr
Je blokken zijn mooi! Te mooi om door de huisjes aan de kant gezet te worden.
Goed weekend en hopen dat de leiding niet weer bevriest.

betty prins zei

Oh, Dorothé, dit verhaal komt mij zo bekend voor, wat een narigheid en dat in die kou!!
Gelukkig hebben jullie weer water (in ons geval zijn er altijd de dorpsbronnen, het water spuit hier gewoon de grond uit) en nu maar alles isoleren, want de vorst is de deur nog niet uit!
Ik hoor net dat er bijna geen treinen rijden en er 680 km file staat...
Mooi die sneeuw!

Blue Cottage zei

Tja het platteland daar kom je soms voor verrassingen te staan ;)
Heb je wel genoeg gehamsterd qua eten en drinken???
Want als er eenmaal zoveel sneeuw gaat vallen ga je daar ook niet zo gauw de deur uit Toch??
(geen ervaring van ons maar van vrienden uit de Morvan)
Enfin het quilten is nu met deze kou een geweldige bezigheid en ik vind je blokken super!!
Alleen wat is er mis met je huisje(s)???
Nog bedankt voor je berichtje over Stegeman stoffen, maarrrrr... daar heb ik al een hele voorraad van liggen, de bloemen en ruitjes zeg maar, maar het blauwe Toile de jouy
wat Supergoof heeft heb ik daar heel eerlijk gezegd nog niet gezien.
Momenteel ben ik toch aan het hexagonnen en heb voor dat andere project nog geen tijd.
Fijn om weer even gebabbeld te hebben, suc6 met de leidingen hopelijk blijft alles lekker stromen.
Groetjes uit wit-Brabant

Evelyne zei

Wat een gedoe met je waterleiding. Ik hoop dat de waterleiding verwarming helpt om verdere problemen te voorkomen.
Goed dat je na jullie perikelen de buurman weer konden helpen!
Dat doe je hier op het platteland gelukkig nog gewoon.
Ik vind je Farmer's wife blokken geweldig!Raar want die lijken mij toch echt veel moeilijker om te maken dan de huisjes!
Nou het weer is prima om verder te werken aan je quilt!
Succes en een goed weekend, Evelyne

Tilly zei

Wat een toestand, gelukkig is er weer water in huis. Vind je blokken erg mooi, ze lijken me inderdaad moeilijker dan de huisjes.
sterkte met de kou.
groetjes

Willy zei

The Farmers Wife is je meer op het lijf geschreven. Gelukkig dat het euvel verholpen is.
Warme groet,

Peti zei

He Dorothe, wat een toestand als de waterleiding bevroren is, gelukkig konden jullie het zelf oplossen. Ik geniet van je farmerswife blokjes, ik snap nu waarom ik ff in een fw-dipje zit. Te weinig wijn, denk ik. Jammer dat je huisjes nog niet lukken, ik schuur mijn paternoplaatje altijd even over een schuurpapiertje, dan wordt de achterkant ook wat stroever, als je de stof op een schuurpapier ( in van die handige mappen) legt en daarop je paternomal, dan kan het niet anders als dat je secuur tekent.
groetjes ook uit een wit-Brabant. Peti

lheurebleue zei

een verhaal dat leuk is om achteraf te vertellen maar op het moment zelf ...
maar een stoere farmerswife draait haar hand daar natuurlijk niet voor om!

Monica zei

Je Farmer's Wife wordt echt heel mooi. Over een paar weekjes komen wij ook het franse platteland weer onveilig maken, laten we dan afspreken en eens naar je huisjes kijken. En ja, de waterleiding, oeps, wij vinden het altijd heel spannend hoe wij de boel aantreffen na een maandje of drie. Buurman let wel een beetje op, maar of hij iets merkt van de waterleidingen???

sylvia zei

weet je, je maakt zulke mooie blokken,ik zou de huisjes maar vergeten!!!
hou je tijd over voor leuke en nuttige dingen zoals waterleidingen enzo!!!. Wij Nederlanders zijn goed, he, met water....;)
groetjes, en fijn weekend

Lida zei

Gewoon stoppen met die bouwsels, er zitten er al genoeg in de bouw en je kunt altijd nog vingerhoedjes gaan maken van je restjes, veel makkelijker! Maar moet zeggen je boerenwijffie is een dotje aan het worden! Hoop dat nu jullie tracing hebben de water ellende voorgoed wegblijft, groetjes
Lida

Anoniem zei

zoals ik je al vertelde wil het weer niet lukken met de reactie via google. Dus maar weer anoniem. Je huisjes zijn zeker niet "oncharmant", integendeel, wel vind ik de farmerswife mooier want daar komt jouw bijzondere kleurgevoel veel meer tot uitdrukking. Zo dat was het dus voor vandaag. Ga weer even dweilen. A bientot. Dineke.

Annemarie zei

Hier vriest het ook behoorlijk inmiddels, het is nu duidelijk waar de winter is gebleven. Gelukkig dat je waterleiding het weer doet. Wij kunnen ook alleen maar hopen dat het goed gaat, want zo koud als nu hebben we het nog niet meegemaakt hier. Vanmorgen zat een van de raamluiken dichtgevroren.... Nu schijnt het zonnetje. Jet ziet er hier betoverend uit met al die sneeuw en die zon.

Herman zei

Zeg Dorethé, dat blog van jou wordt welk heel erg van de lapjes. Als je eens terug bladert dan zie je een langzaam afglijden in het textiel. Niet dat ik hierop commentaar heb, maar je blog wordt er wel erg thematisch door.
Wel een heel hartelijke groet, Herman