dinsdag 28 februari 2012

bijna lente



Wat een prachtige dag was het weer. Mijn lief heeft samen met vriend Wim van het klusbedrijf Montevrier een steiger tegen de grote schuur gebouwd om eindelijk het dak te renoveren. We doen niets met die schuur maar het is echt een heel oude schuur en het schijnt het oudste gebouw te zijn in onze hameau. Dus kun je bijna spreken over een stukje erfgoed en daar moet je natuurlijk een beetje goed voor zorgen.


En voor mij is het tuinseizoen weer losgebarsten waardoor het patchwork even op een laag pitje komt te staan. Niet zo erg hoor, ik had de laatste weken niet zo veel inspiratie. Alhoewel, s'middags zit ik zo af en toe toch wel lekker achter mijn naaimachientje. Die ik een mooi plekje in de zon heb gegeven en dan werk ik aan de Farmer's wife.


Hoezo een eigen knutselkamer? Ik pik er gewoon het beste plekje van het huis in!
Dus hop, de tuin in. We hebben een tijdje terug al de indeling voor de moestuin gemaakt en de bedjes moeten nu keurig worden 'gladgestreken'. De druiven, blauwe regen en klimrozen zijn gesnoeid. Aankomend weekend, als de takken iets zijn ingedroogd, kunnen we de boel in de fik steken. Daar verheug ik me op want er gaat een hele kruiwagen vol oud blad van de laurier op en dan ruikt het hier naar een driesterren keuken. Die potplanten die de winter in het kleine tuinschuurtje hebben overleeft, krijgen binnenkort allemaal een verjongingskuur. Als ze niet zijn doodgevroren hebben ze in ieder geval aardig wat schade ondervonden van hun inwoning. We hebben hier namelijk ontzettend veel, wat zeg ik, waanzinnig veel (en dat is nog heel zachtjes uitgedrukt) muizen. Muizen in alle soorten en maten, veldmuisjes die dus in potplanten wonen en woelmuizen die samen met de konijnen bijna  alle bollen hebben opgegraven en opgepeuzeld. Ons fruitbomenweitje lijkt wel een gatenkaas, wel 10 muizenholen op een vierkante meter. De poes weet niet waar ze moet beginnen en de uilen zijn ook al aardig actief om de populatie terug te dringen. Maar goed, dat hoort er allemaal bij in de natuur. Wat wel mooi is, is dat nu de zon weer meer gaat schijnen, en de boel goed opwarmt, er weer van alles wakker wordt. De eerste hagedissen zitten weer op de stenen muurtjes, de eerste bijen verkennen het terrein weer, er zoemde een hommel boven de waslijn en ik heb ook de eerste vlinder vanmiddag mogen begroeten. Als dat geen mooie lentevoorbode is, dan weet ik het niet meer.
En dan te bedenken dat we in Nederland zo'n klein laurierboompje in een pot hadden. 

10 opmerkingen:

Anja.M zei

Wat heerlijk hé lekker buiten zijn.
Ik verheug me er op als het weer zover is, een paar dagen geleden op een zonnige dag hier ook lekker in de tuin gewerkt, zalig !
Alles begint weer langzaam tot leven te komen.
Quilt groetjes Anja.

Lida zei

Wow, dat is nog eens een forse laurier en hier staat toch ook al een stevige struik! Sterkte met het spitten, zaaien en onkruid weghalen, want dat komt nu natuurlijk ook weer boven!Leuk plekje daar in de zon en veel plezier met de FW, groetjes
Lida

betty prins zei

Ik geniet van je verhalen, ja zo'n schuur, daar moet je iets mee.... (onze laatste grote verbouwing was ook de schuur)
Wat een heerlijk idee dat je al met spitten kan beginnen, een hele zomer van groente en fruit in het voor uit zicht! Zoals alles hier nu gaat, hoop ik half maart ook in franse grond te spitten!

Pauline Kick - beeldend kunstenaar zei

Jij kunt heel wat laurierblaadjes verwerken in lekkere stoofpotjes, heerlijk zo bij de achterdeur.

25graden is het hier nog niet maar de lentekriebels en voorzichtig zonnige dagen beginnen nu te komen.

groeten Pauline

lheurebleue zei

wat een heerlijk logje. het lijkt wel of ik alles wat je beschrijft zelf zie, hoor en ruik. wij moeten hier nog even wachten op de lente ...

sylvia zei

dit was echt een lente verhaal! Hier valt het de laatste dagen tegen: somber en mistig.......maar dat zal ook wel weer veranderen! Door jouw verhaal krijgen we toch nog meer lentekriebels.

Tilly zei

Wat fijn dat de lente weer in aantocht is, gisteren was het hier ook heerlijk in het zonnetje, samen nog even zitten zonnebaden. Veel succes met het dak. groetjes

Willy zei

Zo heerlijk gelezen en nu kijk ik op van de pc en zie hier een grauwe dag, heeft nog weinig van voorjaar.
Fijne week, groetjes

~THEA~ zei

Heerlijk zeg, bij ons is het natuurlijk nog niet zo ver!!

Maar zacht is het wel!

Van die laurier kun je heel mooie kransen maken, weet je dat. Ruikt niet alleen lekker,maar blijft ook erg lang mooi! Ik knip de blaadjes los,en rijg ze aan dun ijzerdraad!
Met een lint of wat raffia maak je ze af!
Heel leuk om te doen.

Fijne dag.

Groetjes Thea ♥

Evelyne zei

Heerlijk hoor die lente bodes. Ik heb er ook weer zin in. Er liggen twee nieuwe borders te wachten om te worden aangeplant.Goed dat jullie van de schuur het dak gaan renoveren, dan blijft de schuur behouden. Je naaimachine heeft echt een heerlijk plekje!
Geniet ze en tuinier ze!
Groetjes, Evelyne