dinsdag 20 maart 2012

een pyamadag

Vandaag had ik een super ouderwetse pyamadag. Vroeg opgestaan, om me heen gekeken en gedacht: "nu weg met het winterstof". Na het ontbijt, ik kon het niet laten, toch nog maar even een roze lapjes was gedraaid. Sopje gemaakt en alle ramen gezeemd, daarna het plafond gestofzuigd. Ja, dat zit zo, met al die balken heb je veel stofnesten en spinnenwebben. Dus af en toe neem ik met m'n stofzuiger een geheel ander circuit. En hebben jullie dat ook, dat je op een gegeven moment allerlei potjes, schaaltjes, stapeltjes en verborgen hoekjes vol hebt met kleine rommeltjes waarvan je niet weet of je ze moet bewaren of weggooien. Nou, vandaag was ik in de mood om het eens grondig aan te pakken, alles uitgezocht, opgeborgen en of weggegooid. Af en toe verruilde ik mijn poezelige toffeltjes voor m'n rubber laarzen om mijn lief bij te staan met het zaaiplan en pootplan voor de moestuin. Dan weer gauw naar binnen om de huisvrouw uit te hangen. Dan weer naar buiten om de lapjes van de waslijn te plukken en wederom naar binnen om ze te strijken en in de kast te leggen. Alles is nu spic & span. Morgen de gewone wassen draaien en dan kan de lente losbarsten, wij zijn er klaar voor! En inmiddels heb ik m'n pyama verruild voor een lenteachtige outfit en zit ik achter m'n pc-tje én een glaasje witte wijn.
Toen ik nog werkte kreeg ik vaak merkwaardig nutteloze kerstpakketten.
Eén daarvan zat verpakt in deze houten kist.
Je ziet, alleen de verpakking is dat jaar overgebleven en doet nu al tijden dienst als zaadkist.
We blijven nog even in het hergebruik: van lege 5-liter waterflessen snij je de bodem,
draait de dop eraf en ze kunnen prima dienst doen als 1 krops-kasjes voor vroege sla. 
Kijk, Angelique, er komen toch gelukkig nog bolletjes boven.
En net als bij  quiltlapjes, wil een mens ook wel eens investeren in een nieuwe Dahlia.
Dus  onder de 30 knollen die we vorige week gepoot hebben staan 3 nieuwe roze en witte exemplaren.

12 opmerkingen:

Lida zei

Oh die lapjes zijn zo leuk! Al die kleurtjes! Ja dat hoor en lees ik nu overal, iedereen is aan het zaaien! Wat een leuk hergebruik van die flessen! Nu de zon is er weer en de temperatuur loopt lekker op dus genieten maar van een koele witte in het zonnetjes! Groetjes
Lida

Supergoof zei

Ik hou wel van zo'n gaaf huisvrouwenverhaal met de franse slag!
Zeg,... die kist hè,... die heb ik ook!!!!
Al jaharen,...

Mon jardin en ik zei

Oh, al die lapjes. Wat ziet dat er leuk uit.Toch raar he dat we in deze tijd ineens van dat soort schoonmaak aanvallen krijgen.maar wel fijn als het weer gedaan is. En nu echt van de lente genieten.
Over plastic flessen: vorige zomer testte mijn buurman een tip uit die hij had gekregen tegen katten die alles omkrabben en het werkte!Om de meter zette hij een plastic fles met water aan beide zijden van zijn net ingezaaide moestuin. Geen katten!Zelf gebruik ik de literflessen net als jij als kleine kas. Werkt ook uitstekent.Leuke tijd gaan we tegemoet.
Genieten dus.
Anje

La Maison en Wonderboom zei

Een goede tip van die flessen, bedankt. Heerlijk om weer in de tuin te rommelen hè.
Je lapjes voorraad is om van te watertanden, heel keurig zo in de kast, maar ik geniet meer van de foto uit je vorige post, alles lekker aan de waslijn.

Een lente groet
Hermine

lheurebleue zei

wat een heerlijk gevoel als je zo flink ('nuttig'!) bezig geweest bent. en zomaar al die rommeltjes weggooien?? hulde!!

Evelyne zei

Handig je kist. Ik gebruik er een wijnkist voor. Je lappenkast groeit gestaag.Goed idee die waterflessen om als kasje te gebruiken.
Vandaag was het een goed begin van de lente, dat komt goed met de zaden.
Lieve groetjes, Evelyne

Sjoerd zei

Leuk idee van de waterflessen, zo kun je de wegwerpflessen toch nog mooi hergebruiken!

~THEA~ zei

Leuk he, dat we weer kunnen rommelen in de tuin!
Dat doet goed he!

Wat een lapjesfeest bij jou zeg! En dat allemaal gekregen? Wel een prima idee van je om dat zo te doen.Ik kan me voorstellen dat je ze niet allemaal leuk vind. En zo heeft iemand anders er nog wat aan ook!!

Geniet van de Lente!

Groetjes Thea ♥

carina zei

Vandaag voelde ikme even in la douce france. Nieuw apparaatje gekocht dat melk opschuimt kopje koffie. Ontbijtkoek en met mijn gezicht in de zon koffie gedronken buiten. Jawel in Nederland! Dat franse hieraan is de zon. Ontbijtkoek niet echt he. Kan me voorstellen dat je een kleine opruim actie doet met je lapjes helemaal gelijk je wilt ook wel eens wat nkeuws wat anno 2012.... Nou zo te zien zijn jullie ook weer lekker aan het klussen. Vind het leuk je zo een beetje te volgen beetje mee te dromen zeg maar.
Adieu carina

betty prins zei

Wat een heerlijk vooruitzicht...de lente en het spelen met de lapjes kan beginnen...
Hier staat de woonkamer vol met 'spul'dat morgen (eindelijk) meegaat naar Frankrijk, waaronder ook nog wat nieuwe dahlia's en veel zakjes met zaad....
Ik snak er gewoon naar om de spinnen weg te stofzuigen en de moestuin om te spitten!!!

Kristel zei

Lente griebels !
Heerlijk zo'n pyamadag.....doen wij ook op zondag. Gewoon naar buiten lopen met je rubber boots in je pyama, kan hier gewoon. Geen mens die je ziet en als er iemand langs tuft dan steekt die vrolijk zijn hand op! Heerlijk....laat maar komen die LENTE!!! Gisteren lekker er op uitgeweest met de camera....1h40 min. rijden voor een bloem, Hondstand....pracht expl. Nou genoeg gebabbel ..werk aan de winkel en zo aan die lapjes te zien kun jij ook nog jaren 'huisjes bouwen'. Doei

Anja.M zei

Wat een heerlijk verhaal, en heel herkenbaar.
En ik ben toch zo jaloers op je groente tuin ! zo groot, wat moet dat heerlijk zijn je eigen groente te poten en te eten, helaas hebben wij maar een klein tuintje.
Quilt groetjes Anja.