dinsdag 17 april 2012

even tellen

Na 1 gewonnen give away, 3 gelezen boeken, 2 tassen, 1 weekje mijn zus, 5 dagen Nederland, 6 nieuwe boeken, 5 rozenstruiken en 1 quilttentoonstelling verder, eindelijk weer tijd om een teken van leven te geven. Jullie zien, we hebben niet stil gezeten.
Een tijdje geleden vierde Anje van Mon jardin en ik [klik] alvast haar zeventigste verjaardag. Om de feestvreugde te verhogen deed ze twee prachtig zelfgemaakte tasjes in de verloting. Laat ik toch winnen! Omdat Anje ook een huis in Frankrijk heeft, was het praktischer om vanuit dit land het pakje te versturen. Het zou wat langer duren voordat ik het kreeg maar dan weet je ook zeker dat je het krijgt zonder dat de douane het cadeautje nieuwsgierig binnenste buiten heeft gekeerd. Bij het tasje had ze ook nog 2 pakjes bloemenzaad en een heerlijk geurend lavendel-'boeketje' verpakt.
De gelezen boeken: niet allemaal even spectaculair maar van HhhH van Laurent Binet was ik zeer onder de indruk. We hadden het vorige jaar februari al gekocht en mijn lief had het toen al snel uit. Ik moest nog even wat moed verzamelen om aan zo'n beladen boek te beginnen. Maar na eenmaal de eerste bladzijde te hebben gelezen ......
Dan nu de zelfgemaakte tassen. Met zoveel lapjes die niet echt tot de verbeelding spreken om in een quilt verwerkt te worden, zijn zelfgemaakte tassen een goede optie. Ik had er voor mezelf eentje gemaakt van het formaat boodschappentas. Toen Caroline hem zag wilde ze er wel eentje om haar Franse les spullen te vervoeren. Ze geeft als vrijwilliger in Lyon Franse les aan allochtonen en politiek vluchtelingen.
Nou en toen kwam mijn zus een weekje logeren, dat hield in dat we 's morgens ons bed uitrolden, ons installeerden aan de tafel op het terras en die op gezette tijden dekten voor lunch, thee of aperitief. Om daarna, als het zonnetje onder ging binnen aan de eettafel lange gesprekken te voeren onder het genot van liefjes culinaire hoogstandjes (1 kg???, minstens).
Daarna hebben we haar met de auto teruggebracht naar haar geliefde en hebben er een tourneetje Nederland aan vast geknoopt. Zo'n tourneetje heeft niets vrijblijvends hoor, het is een met militaire precisie geplande operatie waar alles bijna van minuut tot minuut is vastgelegd. De eerste twee nachten bij m'n vader gelogeerd, waar we op mijn verzoek dan altijd met mijn broer en zussen spinazie met verse worst eten. Daarna vliegensvlug naar het jonge gezin, ze hebben nog steeds hun nieuwe oude huis niet betrokken, een gebroken duim van hem en een overvolle agenda van haar drukken de voortgang. Maar wat ze af hebben is wonderschoon. Onze jongste komt hen af en toe een middagje helpen door een kwast ter hand te nemen of zich met de kleine prins te verpozen.
Na nog een bezoek te hebben gebracht aan de boekenwinkel, hebben we weer genoeg leesvoer om een tijdje stil in een hoekje van de bank te zitten. Wat ik ook niet kon laten was om weer even bij de rozenkweker in Deil aan te wippen. Er zijn namelijk steeds meer zaken die we gewoon in Frankrijk kunnen kopen maar daar vallen tuinplanten zeker niet onder.
Thuisgekomen snel weer over tot de orde van de dag want na twee dagen zat ik al weer gezellig met twee vriendinnen in de auto om een dagje de quilttentoonstelling in Villefranche te bezoeken. Superveel inspiratie opgedaan. Ik was diep onder de indruk van de Koreaanse inzendingen, prachtig ragfijn transparant werk van zijden, allemaal met de hand met piepkleine steekjes vervaardigd. Natuurlijk was er ook veel ander mooi werk en tientallen verkoopstands om van te watertanden.
Zo, en wat we morgen weer gaan doen, dat vertel ik de volgende keer wel weer.
PS ik  hoop dat al onze vrienden en vriendinnen in Nederland begrijpen dat er ook deze keer weer geen tijd was om ze te verblijden met een bliksembezoekje. Maar wat in het vat zit, verzuurd niet.

9 opmerkingen:

Evelyne zei

Ha,ha zeer herkenbaar ik ben nu bezig met dezelfde militaire precisie hetzelfde te doen.Meestal kom je ik dan moe weer terug aan in Frankrijk.
Het is als het ware ren je rot.
Maar zondag ben ik weer terug en dan zijn we weer in ons gewone doen.
Fijne week verder, Evelyne

Balsemien zei

Wat een gezellig logje weer... Bedankt voor je boekentip, ik ga zo even googlen en kijken of het wat voor me is!

Berna zei

Ik heb met je te doen, haha. Zwaar leven zo.
Nou geniet maar lekker hoor. Dit neemt niemand je meer af.

Lida zei

Wat een heerlijke maar wel overvolle dagen heb je achter de rug! Enige tassen en gewoon nu weer lekker aan de slag, in tuin en natuurlijk met je lapjes! Veel plezier, groetjes
Lida

Antje uit Urk zei

gefeliciteerd met de gewonnen give-away! Wat druk! Nu kun je lekker genieten, heerlijk in je huis! Eigen haard...!
groetjes,

carina zei

Wat een leven met enige jaloezie lees ik je berichtje! Hmmm maar geen geklaag vandaag lekker vrij van werk buitenshuis en de zon schijnt (nog) dus ik ga het er van nemen. Bonjour carina en dat je er maar van geniet!

sylvia zei

je zou zomaar de tel kwijt raken...;)
Leuke dagen had je en een give away gewonnen: super leuk!

lheurebleue zei

poeh, poeh! wat een logje. alsof er een wervelwind doorwaait - zelf als je vertelt over de luie dagen met je zus.
en ja, een expat die het thuisfront bezoekt moet altijd mensen teleurstellen. en dan maar hopen dat ze het niet kwalijk nemen. maar ja, ouders en kinderen gaan voor en dan is er niet veel tijd meer over ...

Mon jardin en ik zei

Zo herkenbaar!
En nu maar hopen dat het bij jullie niet net zo koud was als hier. Gisteren is er heel veel kapotgevroren.Iedereen klaagt en het blijft maar koud.
Gelukkig hebben we ook binnen genoeg te doen met lapjes en draadjes.Toch?
Geniet van de franse rust(nou ja).
Anje