woensdag 30 mei 2012

back in business

Lieve lezers, allemaal hartelijk dank voor jullie support. Na een flinke koortslip, vier, door de steenmarter, doodgebeten kippen en bakken regen is alles weer back to normal. De zon schijnt weer volop en de tuin is weer gewied. Ben helemaal trots op de borders waar de rozen voorzichtig openspringen, de akelei in alle kleuren uitbundig staat te bloeien en zelfs de doodgewaande oleanders weer groeipuntjes laten zien. Janny [klik] heeft me werkelijk een prachtige kaart als opkikker gestuurd. Dat is toch zoiets leuks van  Blogland,  lezers vanuit alle windrichtingen komen dan ineens heel dichtbij.
De kaart van Janny kleurt prachtig bij m'n tuingeranium


Vandaag heb ik met m'n lief heerlijk zitten genieten van de eerste aardbeien uit de tuin met een glaasje Crémant de Bourgogne en een plakje cake; een echte Franse combinatie.

















Om nog even op die kippen terug te komen: balen hoor een steenmarter heeft 3 weken geleden een stuk kippengaas in de nok van het kippenhok met een soort reuzenkracht uit het gat gewrikt. Hij heeft toen van één kip de kop afgebeten en ook nog de drie nepeieren, die we voor de gezelligheid altijd in de legkistjes hebben liggen, meegenomen. We hebben ze later, vol met tandafdrukjes, teruggevonden op het erf (hebben we hem toch nog een beetje tuk gehad). Omdat onze vijf kipjes de beste tijd van hun eierproductie wel hadden gehad, hadden we al twee jonge dames besteld bij de plaatselijke leverancier. Dus toen we vorige week dinsdagochtend het hok open deden er daar weer drie vermoorde kippen lagen ....... brrrr. We hebben de hele dag hard gewerkt om alle kippengaas tussen het dak te vervangen door stenen en cement, nog een extra drempel onder de deur en een extra lat tussen de dakpannen en daarna pas het jonge grut opgehaald. Hopelijk blijven we nu gevrijwaard van die nare kippenmoordenaar en hebben mevrouw de Bruin (de enige die door de loop der tijden 3 moordsessies heeft  overleefd) en haar twee nieuwe nichten genaamd Paling en Ko, een echt moordvrij nachtonderkomen. Volgende week komen er nog twee kipjes bij en dan zijn we weer op volle keukenbevoorradingsstekte (mooi woord hè?).

Mevrouw de Bruin is na al die nachtelijk escapades
die ze in de loop van haar leven heeft meegemaakt zelfs niet meer bang voor de poes.
(Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat onze poes de kippen ook niet meer echt interessant vindt.)


 Op naar nieuwe avonturen, tot de volgende keer.


20 opmerkingen:

Ineke Hulzebos zei

Ach, wat erg! Altijd jammer dat kippen door vossen of in dit geval door steenmarters worden "vermoord"
Hopelijk gaat het nu goed.
Groetjes

Lida zei

Jeetje wat een moordpartij! Fijn dat ze nu beter beschermd zijn! Geniet maar van al dat lekkers, ik ga weer door met het dieet! Groetjes
Lida

betty prins zei

Gruwel toch, van die zielige dode kippetjes te vinden in hun hok....
Als je alles hebt gehad (en dan bedoel ik alle soorten franse plattelands beesten) jaagt zo'n steenmarter ineens op je kippen.
Gelukkig dat de zon ook bij jullie weer schijnt, het maakt het allemaal iets gezelliger...

carina zei

Getsie wat een takke beest. Je zou toch met een geweer klaar liggen om tot aanval over te gaan, of ben ik nu te hard.enfin jullie hebbenalles goed dicht gemaakt dus de lekkere bruine eitjes stromen weer binnen! Zucht wat een heerlijk beeld die fles met die aardbeitjes! Groet carina

La Maison zei

Wat een nare ervaring om je kipjes zo te vinden. Mevrouw de Bruin heeft veel te vertellen aan de nieuwkomers, hopelijk heeft ze nog wel zin om t.z.t. weer aan de leg te gaan.

Lieve groet
Hermine

Martine zei

Heerlijk aardbeien met toebehoren. En ook nog zon .....
dan moet een dip toch overgaan.

Antje uit Urk zei

Wat fijn dat je weer lekker opgeknapt bent! Maar wat akelig om je kippen s'ochtends zo te vinden!En paling en ko, ha,ha! Zoek je nog een naam dan mag ze ook wel Antje heten(LOL)
groetjes,

mieke zei

Hè jakkes, dat is bepaald niet leuk.
Voor die vogel, de natuur.
maar voor jullie en de kippen niet.

Gelukkig hebben de vogels de aarbeien nog niet gevonden !

Supergoof zei

Naar gezicht hè, zo'n moordenaar!
Ik wens Paling & Co heel veel geluk toe! Als ze net zo zijn als de 2 striphelden waar mijn man altijd om in een deuk ligt, dan zullen ze elke keer weer uit de strijd komen.
Veel plezier in La France!

Tilly zei

Wat jammer van de kippen,hoop dat het hok nu marter-proef zal zijn.
Inderdaad is het weer gelukkig weer opgeknapt.Je aardbeien zien er goed uit.
groetjes

Annelies zei

Ook hier in Montsegur sur Lauzon heerlijk weer. Echt genieten. Ik hoop dat je snel veel verse eitjes hebt.

lheurebleue zei

fijn dat het weer beter met je gaat.
en de natuur is niet altijd liefelijk ...

Blue Cottage zei

He verdikkeme wat kan de natuur toch hard zijn.....

Maar goed blij te horen dat je door önze steun" alles weer fris hebt opgepakt. Gezellie.
Nu de zon schijnt en dat stemt de mens goed en wordt het weer lekker genieten in mijn favorieten departement.
Groetjesssssss Cobi

Anja.M zei

Zo zeg wat een narigheid in het kippenhok.
Hopelijk is nu alles marterproof en komt hij er niet meer in.
Hier ook nog lekker weer hoewel er net een klein buitje gevallen is.
Mmmm...lekker aardbeien, mijn man had ook een bakje gekocht bij de boer.

Quilt groetjes Anja.

dineke zei

Mooi woord inderdaad maar ook wel een beetje moeilijk! Vandaag was het dus mijn dip-beurt! Bedankt dat je me eruit gehaald hebt! XXDineke

Herman zei

Tsja, ik moet nu even terugdenken aan alle tomen die ik in de loop der tijd heb verloren aan buizerden, havikken, vossen en boommarters.
Ik geloof niet dat er ooit een kip of haan van mij in het bejaardenhuis is gestorven.
Altijd weer werken aan nog een perfectere afrastering, rondom het nachthok het gaas nog dieper ingraven, ik heb het allemaal om de kippenliefde gedaan. En toen de bescherming de kwaliteit van Dachau had, ben ik naar Frankrijk vertrokken.
Een mens is soms net een kip zonder kop!

Evelyne zei

Gelukkig ben je de dip weer te boven. Kon ook niet anders met de zonneschijn!
Tja, bij mij zijn de kippen ook gepakt, ik vond alleen nog maar een kopje op de wei.
Ik vind het wel bijzonder dat de poes en mevr. de Bruin elkaar links laten liggen. Bij mij liep de hond gelijk met de kip in zijn bek rond! Ik heb hem toen nog kunnen redden!
geniet van het weer en ik wacht op je nieuwe avonturen!!
Groetjes, Evelyne

Janny de Roo zei

Goh...ik zag opeens mijn kaart in beeld verschijnen....en nu begrijp ik maar al te goed, waarom jij in een dip beland bent Dorothé....Hoop voor jou dat het nu weer wat beter gaat....Leuk dat je weer hebt geblogd....!

groetjes, Janny

Mon jardin en ik zei

Wat afschuwelijk om je kippen s'morgens zo te vinden.Hoop van harte dat je nieuwe lang veilig bij juliie en mevrouw de Bruin mogen blijven en voor veel lekkere eitjes zorgen.Wat is het na al die regen heerlijk weer hè. Elke dag genieten.Aardbeien,cake en cremant in de zon: Het echte franse leven!
Anje

brocantezussen zei

Als ik je stukje lees, krijg ik helemaal zin in onze vakantie in Frankrijk. Naar de Bourgogne.... Het duurt nog even....