zondag 10 juni 2012

Singer in de rain

Mooi weer, regen weer. Alles kwam deze week voorbij. We hebben al even op ons nieuwe bankje kunnen zitten. Mijn lief heeft op het onderstel een degelijk mooi witgelakt lattenwerk aangebracht. Dus ons kopje koffie in het ochtendzonnetje kan weer comfortabel worden genuttigd. Daar zittend kunnen we even het tuinplan voor die dag door nemen. Beetje wieden in de moestuin, tomatenplanten dieven, bakje aardbeien voor op een knapperig stokbroodje en het nalopen van de bloemenborders. Iedere dag werken we minstens één uur in de tuin (als het weer het toelaat). Tot nu toe hebben we het onkruid er goed onder, vechten tegen de bierkaai hoor, met al die weilanden om ons heen. Er blijven wel iedere dag kleine klusjes liggen omdat je er dan net op dat moment niet het juiste gereedschap voor in je zak hebt, zoals een schaartje om de zaaddozen uit de prachtig auberginekleurige akelei te knippen om volgend jaar ruim te zaaien, of handschoenen om die gemene brandnetel tussen rozen uit te trekken. Maar gelukkig is er morgen weer een dag en dan zorg ik dat ik alles in mijn tuinbakje meezeul om de voorkomende klusjes meteen uit te voeren.


En als het regent, dan zit ik binnen waar ik weer de nodige bezigheden heb. Ik ben een soort lollig hangding aan het maken om mijn memoblaadjes in op te bergen. Ik hoop dat het wat wordt, dan laat het binnenkort wel zien. En nu mijn Singer. Mijn Singer is zeker geen featherweight. Via vele omzwervingen binnen onze familie is zij bij mij aangeland om van haar oude dag te gaan genieten. Het is de eerste naaimachine van mijn moeder. Heel veel uren heeft ze er achter doorgebracht om voor haar vier kinderen kleren te naaien. Toen ik een jaar of 10 was heeft mij moeder haar eerste elektrische naaimachine aangeschaft en mochten wij (die vier kinderen) op de oude Singer creatief los gaan. Alle poppen, beren en barbies werden door ons voorzien van nieuwe kleren. Mijn broer heeft eens tijdens een grieperig ziekbed een echt O.B.Bommelpak voor zijn beer gemaakt. Ik zal hem eens vragen of hij voor ons een foto wil maken van die creatie (want z'n beer heeft hij nog steeds). Toen de dochters van mijn zussen op kamers gingen wonen en ze meer gala's dan tentamens hadden, was voor hen de Singer onontbeerlijk om de kosten binnen de perken te houden. Nu ook zij hun studieschulden al aan het afbetalen zijn, stond de Singer werkeloos in een hoekje. Nou, tante Dorothé had er wel een plekje voor. Dus nu staat de oude dame in mijn knutselkamer. M'n lief zal haar binnenkort van wat drupjes olie voorzien en dan draait ze nog wel wat jaartjes mee.

18 opmerkingen:

Evelyne zei

Wat heerlijk dat jullie samen in de tuin werken. Ik moet het alleen doen Hans heeft teveel bouwwerkzaamheden.
Ik kan er niet tegenaan wieden in mijn eentje! Dan weer regen en dan weer warm, het lijkt wel of de fakir van de Efteling met kleedje en zijn fluit niet de tulpen ,maar het onkruid naar boven fiedelt hier!!

Wat een geweldige naaimachine. Ik heb ook nog steeds de naaimachine van mijn moeder, maar dat is al wel een elektrische. Toch kan ik hem niet weg doen, hij naait nog als een tierelier en dan nog niet te spreken over de nostalgie!
Toen ze hem aanschaften moest ik persee bij de demonstratie zijn en als twaalf jarige was dat oer saai, maar ja anders mocht ik er niet op naaien.

Je tuin ziet er netjes uit!!
Fijne dag en hopelijk krijgen we nog wat mooi weer!
Groetjes, Evelyne

Tilly zei

Je hebt wel eer van je werk, de tuin en moestuin zien er netjes uit. Leuk zo'n oude naaimachine, handig als de electriciteit uitvalt. groetjes

Mon jardin en ik zei

Mijn oma had ook zo'n machine en daar heeft ze zoveel op gemaakt.Toen ik 10 was kreeg mijn moeder een elektrische en daar hebben we heel wat mee gemaakt.Vanaf toen ben ik ook mijn eigen kleding gaan maken en toen ik op mijn 20ste op kamers ging kreeg ik van mijn vader een eigen. Zo'n loodzware groene Husquevarna, die doet het nog maar is niet meer in de familie.
Je tuin staat er goed bij.Het is bijna niet te doen om de boel bij te houden met al die regen.Hans houdt het bij en deze eerste 10 dagen is er al meer gevallen dan de afgelopen jaren in de hele junimaand.En koud.... Maar we blijven hopen op een mooie zomer. Toch?
Anje

Lida zei

Wat een werk, maar het ziet er prima uit en straks allemaal lekkere verse groente etc, van eigen land, heerlijk!
Ik heb niet die van mijn moeder (schoonzus gooide hem weg!) maar wel een mooie oude trapnaaimachine en zou hem graag gebruiken, ben op zoek naar een snaar! Fijne dag
Lida

Janny de Roo zei

We zijn met elkaar al aardig "stoffig" aan het worden Dorothé....., maar de oudjes doen het vaak nog goed. Ik heb er dus ook zo eentje een Gritzner, ook van mijn moeder, maar ik weet niet meer hoe de draad moet lopen. Misschien dat jij me dat t.z.t. eens duidelijk kan maken, dan kan ik hem ook weer gebruiken, mocht het eens nodig zijn.
Veel plezier met het bessie.....!

yvonne zei

Ik weet wat je bedoeld wij hebben ook een behoorlijke tuin .
En ik moet er ook iedere dag in werken om het bij te houden..
Bij jou ziet het er geweldig uit ....

Sylvia zei

Leuk die oude Singer, ik heb zo iets laatst op de kop getikt in een kringloopwinkel, een OSSA denk ik.
Tja het is nog steeds niet het echte Frankrijk-weer hè?
Wij woonden er meer dan 10 jaar(Allier) en waren vorige week op vakantie in de Nord Pas de Calais, was zon, regen en wind, maar niet koud.
Hoop voor jullie dat het genieten wordt op het bankje!
Vr.gr.Sylvia

lheurebleue zei

he! da's mijn singermasjien! van mijn oma geerfd. en ik heb er nog een zwangerschapsjurk voor mijzelf op gemaakt. maar nu zou hij hersteld moeten worden.
ik hoop dat je in de zomer volop kan genieten van het resultaat van je werk in de tuin!

mieke zei

Leuk zo'n tuin, maar veel werk.
En het naaimachientje ziet er ook leuk uit.

dineke zei

bonjour, wat een leuk bankje is het geworden. Ik moet ook nog van die steunen hebben Pieter........
alleen is mijn tuin niet zo mooi!

Henk zei

Nou zie ik toch voor het eerst jou mooie groente-tuin, en dat ziet er prima uit! Ik ben jaloers op jou bloeiende rozen, bij ons zijn ze allemaal kapot gevroren en dus moeten we helemaal overnieuw beginnen.

carina zei

Ziet er super strak en netjes uit je groentem tuin en wauw wat een stralend bankje te gek voor een middag pauze met een heerlijk glas rouge vocht!
Op en top genieten! Groet carina

Landbohaven zei

Jeg kom bare lige forbi.
Smukke billeder.
Fin symaskine.
Tak for kigget.
Ha´ en god dag.

MarianneP zei

Prachtig zijn ze, die oude machines! Ik heb een kaiser, ook zo'n pronkstuk. En hij werkt nog prima. Ik heb er even geleden nog canvas op genaaid. Mijn computergestuurde machine kon het niet goed aan en ik was bang voor schade. maar met de hand naaimachine ging het prima. Wij bivakkeren momenteel aan de Tarn en de kersen zijn hier rijp! Na veel koude dagen vandaag heerlijk weer. Lida een snaar voor je naaimachine is nog wel te koop in sommige Singerwinkels, in elk geval in Alkmaar.

Tineke zei

Geweldig, die machine, dat roept herinneringen op.
Je tuin staat er fantastisch bij en op dat bankje zul je er heerlijk van kunnen genieten.
Groetjes uit Mainz.

Elise - Brocante Prulletjes zei

Je tuin ziet er wel fantastisch uit! Zo heel echt Frans. :)!!
Ik vind het wel heel handig om er dagelijks een uur mee bezig te zijn, stukje ontspanning en tegelijk werk je weer wat weg, dan is het een genot als het droog is om op jullie vernieuwde bank te zitten, leuk een echt parkbank!

Loon ik heb ook vaak wat gemaakt op zo'n mooie hand naaimachine, ook bijn à rustgevend ikzelf aan het wiel te draaien hahaha! Ik verheug me er op om te zien wat daar onder het naaivoetje vandaan gaat komen ;) hele fijne avond, en veel zonneschijn de komende dagen!

Willy zei

Wat ziet jullie tuin er mooi uit en ligt het moestuintje er mooi bij, daar zal zeker veel werk te doen zijn. Leuk je verhalen over de Singer. Ik maakte er als kind ook de poppenkleertjes op.
Fijne midsommar bij jullie,

Kristel zei

Hoi hoi....wat een strak tuintje...nou wij hebben het een beetje opgegeven met al dat onkruid! Zoals je al zegt, weilanden rondom ons heen dus vanalles en nog wat krijgen we in de tuin. Ook wel weer gezellig. Maar door de regen stond ons gras (nou ja gras ;-) ERRRRRG hoog. We hebben nu een groot stuk maar plat en strak de rest laten we maar zo. Geen beginnen aan. De moestuin is laat voor ons. We hebben wel al de nodige dingen maar de tomaten zitten er nog niet in. (kan ook niet meer denk ik?), of in September plukken. Nou ik ga maar weer eens een update op mijn Blog maken, moet nodig gebeuren ;-) Doei en geniet van je bankje.
Kristel