maandag 26 november 2012

Over kippen, wol en zwarte lapjes

De voor- en nadelen van het jachtseizoen. Chronologisch in de tijd waren we eerst heel content met het nieuwe jachtseizoen en daarna wat minder.
Vorige week maandag kwam de buurman ons een achterbout van een ree brengen als dank voor het water dat wij hem hebben geleverd voor zijn koeien tijdens de vorst van afgelopen winter. Dat had natuurlijk helemaal niet gehoeven, elkaar helpen is toch heel gewoon. Maar goed, niet zeuren en de gift in dank aanvaarden. Eenmaal binnen hebben we toch wel een klein rondedansje gemaakt met dit prachtige stukje wild. Lief heeft het na een paar dagen te laten besterven  en na  zijn culinaire boekenplankje te hebben geraadpleegd  in mooie porties verdeeld en ingevroren voor een feestelijk dinertje. Nu de tegenvaller van het jachtseizoen:  We hebben dit jaar niet zoveel geluk gehad met onze kippenpopulatie en alleen Ko, Koen en Kaat liepen hier nog rond. Ko was al een weeskip omdat Paling te grazen was genomen door een marter maar daar had ze zich kipmoedig door heen geslagen en was volop aan de leg. De zussen Koen en Kaat, ja, dat is een ander verhaal. Koen was ook volop aan de leg maar Kaat liep dapper achter deze twee dames aan en vertikte het om eieren te leggen én wist 's avonds ook het hok niet terug te vinden. Bijna iedere avond zit ze op de drempel van de keukendeur te wachten totdat wij haar in het licht van de zaklantaarn of zelfs dragend naar haar hok brengen. Onze jongste dochter had er al eens geleerd een studie van gemaakt en ons meegedeeld dat Kaat gewoon nooit volwassen was geworden, kortom: geen mooie grote rode kam en lellen. Maar allez, ze is een gezellige sociale dame dus ze mocht blijven, ook zonder eierproductie. En toen sloeg het noodlot toe, afgelopen vrijdagmiddag een hels kippenkabaal op het erf. Lief sjeest naar buiten en ziet dat er een verdwaald jachthondje over het erf paradeert met Ko in z'n bek. Van schrik laat hij los en gaat er als een speer vandoor. Ko voor dood achterlatend. Helaas was er geen redden meer aan en heb ik met knikkende knieën het werk afgemaakt en haar uit haar lijden verlost.
Kaat zat dit wrede schouwspel wat sullig vanaf de  keukendeurdrempel gade te slaan maar van Koen geen spoor te bekennen. Koen hebben we aan het eind van de dag geheel aan flarden gebeten, teruggevonden in de lege schapenstal. Dus nu hebben we alleen nog ons domme kipje Kaat over die geen eieren legt. Maar wat wel heel frappant is, is dat ze binnen deze paar dagen wel een mooie rode kam heeft gekregen. Misschien heeft ze bij die twee dominante dames geen kans gezien om zich te ontpoppen tot een heuse kip. We kijken het nog een paar dagen aan. Als ze het erg saai vindt in haar eentje dan brengen we haar naar onze schotse achterburen. Die hebben veel gevederde vrienden rondlopen van allerlei pluimage. Zelfs kippen waarvan wij denken dat ze toch echt beter af zouden zijn met een tienrittenkaart voor de psychiater. We denken dat Kaat er goed tussen zal passen.

En nu nog even mijn supersloffen showen.
Het spreekt voor zich denk ik met deze drie foto's. Ik ben zeer content met het gebrei en ik denk dat ik me ook maar eens ga wagen aan het breien van een paar gezellig sokken.

geworstel met 5 pennen en
ook nog de kat op schoot
reuzensloffen maat 60
warme voetjes in maat 38



En ook nog even mijn laatst stapeltje lapjes. Gisteren kwam Caroline op bezoek en had wéér een doos lapjes uit de boedel van haar moeder bij z ich. Met de meeste lapjes had ik niet veel, die gaan allemaal naar de knutselclubs maar een bergje zwarte lapjes sprak me toch wel aan. Ik heb ze meteen in de wasmachine gedaan en vanochtend gestreken en in de lapjeskast gelegd.

16 opmerkingen:

Mon jardin en ik zei

Wat sneu van jullie kippen en zo akelig om ze zo terug te vinden.Leuk verhaal trouwens over deze maffe Kaat.Hoop dat ze het leuk krijgt en ,wie weet, nog leert om eieren te leggen.Breien met kat op schoot herken ik. Beetje lastig soms maar je sloffen zijn super geworden.En wat een fijne stapel lapjes.Zo kom je de winter wel door.
Anje

not so zen -quilts in Paris zei

Prachtig die zwarte lapjes. Vroeger droegen degelijke dames hier schorten van en waren de prints eindeloos gevarieerd. Allemaal foetsie... Koesteren en sparen en wat van maken ook natuurlijk. Af en toe duiken die schortjurken nog op in de provincie, maar hier in Parijs homaar...........
Bien le bonjour, Will V

Bed, breakfast en quilts zei

arme kippetjes, hier worden het er steeda meer! Op het moment lopen er zevendames rond van wie er niet één een ei weet te produceren. Maar wel oergezelig.

betty prins zei

Arme kippetjes, arme Kaat. Hopen dat ze haar eitjes leert leggen bij de andere kippenfamilie...
Erg mooie zwarte stofjes, ik heb hier ook een verzamelingetje en zelfs al een plaatje aan de muur geprikt van wat ik ervan wil maken, maar ja, tijd ontbreekt op dit moment, dus spaar ik rustig door!
Lekkere warme sloffen!!

Martine zei

Mooi die zwarte stofjes. En wat een ellende als je kippen aangevallen worden , en dan zo dapper om ze de nek om te draaien.
Het is vast heel verstandig dat ik niet op het platteland woon.
Lieve groet.

KijkDaarIs zei

ach die arme kippetjes..maar je verhaal is wel leuk....
wat een prachtige zwarte lapjes!!
en wat een lekkere warme sloffen...
Fijne avond...

Janny de Roo zei

Kaat was waarschijnlijk de laagste in de pikorde en ontwikkelde zich daarom slecht......Overigens, wij hebben ook al tijden geen eieren meer.....koop ze weer volop in de supermarkt. Misschien komt Kaat nog eens tot productie, nu ze er alleen voor staat.

Annelies zei

Jammer hoor dat je geen dagverse eitjes meer hebt en wat een kippendrama.
Lekker die warme sloffen en die stofjes zijn echt om te smullen.

Evelyne zei

Oh, die Kaat weet ze misschien niet hoe ze een eitje moet leggen,maar wel hoe ze de dans moet ontspringen!!!
Nu nog even afwachten, want misschien schiet het haar ook te binnen hoe een eitje gelegd moet worden.
Geweldige sloffen heb je gebreid, ik vind het knap!
Je zwarte lapjes zijn leuk, heb je al een idee wat je gaat maken, of hoe je ze gaat combineren?
O, ja ben je nog bij Born To Quilt geweest?

Fijne week verder en groetjes, Evelyne

Monica zei

Oef, wat een zielig gebeuren met Ko en Koen. Wie weet ontpot Kaat zich wel als een echte legger. Je hebt het verhaal weer heerlijk opgeschreven, daar geniet ik van. Leuk die sloffen, moest je die heet wassen, zodat ze vervilten?
Ben benieuwd wat je van die prachtige zwarte lapjes gaat maken

Monica zei

sorry moet staan: ontpoPt

carina zei

Och gossie wat een drama verhaal. En nu geen kakel verse eitjes meer? Wat een leuke sloffen! En leuke zwarte lappies? Wat ga je er van maken? Groet carina

Sylvia zei

Goh zeg ik weet er alles van en op zulke momenten vond ik op de campagne wonen niet zo leuk!!
Hebben de buren geen nieuwe Ko en Koen voor jullie over?
Leuke zwarte lapjes trouwens.
Groetjes Sylvia.

Willy zei

Wat een spannend verhaal maak je er van, met een triest einde. Misschien is Kaatje toch niet zo dom.
Je sloffen zitten als gegoten. Succes met de sokken, moet lukken!
Het stapeltje lapjes is weer een mooie aanvulling.
Fijne week,

wilma oud zei

Je kunt het wel heerlijk vertellen. Eigenlijk is het een triest verhaal, maar ik heb van je schrijfkunst zitten genieten. Net een boek. Dapper hoor met 5 naalden breien. Ja, ik denk dat sokken breien je goed zal lukkken. Groetjes Wilma

lheurebleue zei

met zo'n sokken wil je toch niet meer naar buiten? ook niet om de kippen te groeten ...