donderdag 17 januari 2013

ode aan de sneeuw


Heel zachtjes komt ze naar beneden
Heel zachtjes spreidt ze zich voor ons uit
Onschuldig wit en ongeschonden ligt ze voor de wereld klaar
En als je het over je hart kunt verkrijgen haar te betreden,
dan doe je dat voorzichtig langs de zijkant van het pad
Kleine vederlichte vogelpootjes kruisen haar maagdelijke wit
Vluchtige snelle hazenpaden vliegen over haar heen
Sierlijk bedachtzame reeën lopen een eindje met haar mee
En tegen de tijd dat hamers en sikkels haar komen beroven van haar onschuld,
kiest ze ervoor zich te laten schaken door haar vurige minnaar de zon.
Ode aan de sneeuw? .... Nee gewoon jaloers op zoveel ongecompliceerdheid.


(verder gaat het wel goed met me hoor jongens. Maar als je hier zo stil door de sneeuw wandelt. Ja, dan word je wel eens poëtisch.)


16 opmerkingen:

Annelies zei

Heel mooi beschreven !

carina zei

Heerlojk toch om in zon poetische stemming te zijn!

Lida zei

Nu hier wandelde ik ook door maagdelijke sneeuw en genoot! Maar poëtisch ben ik er niet van geworden, maar ja stil is het hier ook niet, boten die floten, de trein denderde langzaam voorbij en kinderen schreeuwden van de pret, andere soort genieten, maar ook goed!
Groetjes
Lida

sylvia zei

een beetje 'stille' poëzie is niks mis mee, heerlijk hoor!

Anoniem zei

Zo'n "ode aan de sneeuw" mag van mij,word er zelfs een beetje stil van. Fijn dat je weer van je liet horen, groetjes Mia.

Sylvia zei

Heel mooi gezegd hoor! Heb ook altijd zo'n gevoel,ziet er zo maagdelijk uit dan! Gr Sylvia uit een witte polder.

Mon jardin en ik zei

Wauw, wat poëtisch. Bij jullie is de winter dus ook gearriveerd.ben zo benieuwd of er in Arfeuilles ook sneeuw ligt. Hier ligt er flink wat met alle verkeer en openbaar vervoerproblemen die er bij horen. Daar is echt niets poëtisch aan. Geniet dus maar in je stilte.
Anje

La Maison zei

Ik dacht al, wat krijgen we nu?????

Nee hoor, grapje,je beschrijft de maagdelijke sneeuw prachtig.

Lieve groet
Hermine

Willy zei

Heel mooi!

Monica zei

Schitterend, om van te genieten, zowel die heerlijke sneeuw als jouw ode daar aan.
Oeps, dus in het zuiden sneeuwt het ook. Binnenkort hopen wij dat weer zelf daar te ervaren

Evelyne zei

Wouw wat mooi gezegd!! Komt het van je zelf of uit het boek wat je laatst kreeg van je lief?
Maakt niet uit ik vind het mooooooooi!

Fijn weekend en groetjes, Evelyne

lheurebleue zei

wat een mooie, poetische tekst - ik geniet er heel erg van!

Dorothé zei

Nee, Evelyne, het komt uit mijn pen.

hilde zei

mooi, bij mij ligt er ook veel sneeuw , zoveel dat ik zelfs maandag niet meer kon rijden met de auto en hulp het moeten vragen aan een vriendelijke jeep

Tilly zei

Mooi Dorothé,er is een dichteres aan je verloren gegaan, of toch niet?


groetjes

Antje uit Urk zei

Wat prachtig! je hebt talent! Ik heb genoten.