maandag 27 oktober 2014

Al 2 dagen

We zijn er al twee dagen. Het is fantastisch. Gelukkig staan er nog wel engelse bewegwijzering in de metro. Om de paar jaar maken we met onze vrienden Lous en Hans een verre reis. Dit keer is het dus Taiwan geworden. Vrijdagochtend vetrokken we met de TGV naar Parijs, daarna met de bus naar het vliegveld toen met het vliegtuig naar Amsterdam waar we onze vrienden troffen om gezamenlijk door te vliegen naar Taipei, waar we zaterdagmiddag (plaatselijke tijd) zijn aangekomen. Voor de eerste 3 nachten hebben we hier een aangenaam hotel geboekt. De temperatuur schommelt rond de 30 graden en af een toe een windje. Na een dutje tegen de jetlag meteen het straatgewoel in. In de straat van ons hotel liggen bijna zij aan zij grote winkelachtige bedrijven in weddingplanning. In de etalages prachtige jurken, ringen en fotoboeken, binnen zitten verliefde koppeltjes over torenhoge offertes te zwijmelen, trouwen is booming! Na onze eerste maaltijd met stokjes zijn we er vroeg ingetukt. Gisteren, zondag in Taipei, de winkels zijn dicht, de scooters op een laag pitje en iedereen trekt er op uit. Je bezoekt op zo'n dag de tempel bij jou in de buurt om te bidden voor voorspoed, je fietst of wandelt langs de rivier, je laat je amuseren door naar muziekanten te luisteren onder het genot van een groot glas ijskoffie en je laat je weer met de auto of metro naar huis vervoeren. De metro is hier geweldig, alles loopt gesmeerd, alles is brandschoon en iedereen staat keurig in de rij en het kost geen drol. Vandaag was het beduidend drukker in het verkeer, in grote zwermen zoemen de scooters langs de straten, zoeven dure auto's neus aan neus over de brede rijbanen en zijn we met de snelste lift ter werleld de Tapei 101 toren naar boven gestoven. Binnen 40 seconden haden we de 89e verdieping bereikt, zo'n 500 meter hoog. Een spectaculair uitzicht was ons beloofd, nou ik kan jullie vezekeren het was boven verwachting. Verder hebben we de vandaag kris kras door Taipei getoerd en lekkere en vieze dingen gegeten. Morgen nemen we de trein zuidwaards.

Berna zei

Een mooie reis. Geniet eran en heel veel plezier!

Ineke zei

Heerlijk genieten, fijne vakantie!

Judith zei

Geniet ervan! En blog vooral, zo leuk om reisverslagen te lezen.

Monica zei

Ooohhhh, wow, Dorothé, wat super dat jullie deze mooie reis maken. geniet er maar met volle teugen van.

Mon jardin en ik zei

Wat super om deze reis te maken. Geniet er van en laat ons een beetje meegenieten.
Heel fijne vakantie.
Anje

dineke zei

Nu, hier in het dorp gaat ook alles goed. Fientje komt trouw naar de auto gehuppeld als ik aan kom rijden. Dan gaan we gezellig even smoezelen, hoewel ze niet graag opgepakt wil worden. Vanmorgen (dinsdag) zat ze niet naast de deur op de prullenbak maar kwam gelukkig na een paar keer roepen van boven aangemiauwd. Heb al een keer geprobeerd te appen, kennelijk niet gelukt.'t Is hier nu best frisjes, heb kachel aan.
Heel veel plezier en goede reis!