dinsdag 3 november 2015

De aanhouder wint

Althans ...... dat is het motto van vele handweksters in blogland. 
Na dat gezellige grijze spencertje wat ik laatst heb gebreid, dacht ik dat ik wel iets verder de breiwereld in kon steken. Op de club heeft een Franse dame me ingewijd in de kunsten van het jacquard breien. Oef, moeilijk, na enig gegoochel met de draden had ik het principe door. Maar met alleen het principe ben je er nog niet. Na nog meer geworstel met zelfs een kromme breinaald tot gevolg gingen de pennen die rechts gebreid moesten worden redelijk soepel. Maar die averechtse pennen, iiiiiiiiii, een ramp van internationale omvang. Deze sjaal zou nooit af gaan komen. Nu had ik eens gelezen dat je op een rondbreinaald alleen maar rechts hoefde te breien. Pragmatisch als ik ben, als een sjaal lekker warm is dan zal een kol wel net zo warm zijn. Hup naar de winkel om een rondbreinaald te kopen. Maar dat is nog geen sinecure hè? Al mijn steken blijven steken op het punt waar de draad in de naald overgaat. Wat een gehannes, iedere twintig steken moet ik de boel weer op de naald duwen en ik brei echt zeer losjes. Doe ik iets verkeerd?


6 opmerkingen:

dineke zei

ben heel benieuwd of je er straks warmpjes bij zit!

Tilly zei

Succes met het breien. Heb je verslag over New York even gelezen, Mooie foto's en prima herinneringen voor je.Eindelijk een reiswens in vervulling gekomen.
Groetjes Tilly

Monica zei

Hé Dorothé, dit gaat super mooi worden. Rondbreinaalden zijn er in verschillende lengtes, misschien als je een kleinere probeert dan hoef je het werk niet (te) strak te trekken? Veel succes

Annelein zei

Wat een leuk breiwerkje heb jij op de pennen. 900 km is inderdaad wat ver...*Ü*... Maar het rondbreien gaat vast helemaal lukken.

Ineke zei

De kleuren zijn super en rondbreien is niet mijn ding. Succes

Annelein zei

Ik gebruik rondbreipennen van Pro Knit. Was eerst ook met goedkopere begonnen en had last van hetzelfde probleem. Wat mij tegen hield was de aanschafprijs. Die is best even pittig. Maar het breit zoveel fijner.

Lieve groet, Willeke