zaterdag 7 november 2015

Spinner de spin

17 jaar was ik, toen ik mijn spinnenwiel kocht. Ik zou me gaan ontwikkelen als een natuurtalent op het wiel. Niets was minder waar. Verder dan één kamelenharen bol wol waarvan ik een das heb gebreid voor mijn vader is het nooit gekomen. Maar zo'n mooi Louët spinmonster zet je niet zo één, twee, drie bij de vuilnisbak. Mijn leven lang sleur ik het wiel al achter me aan. In ieder huis waar ik woonde heeft het altijd rustig zijn dagen kunnen slijten in een donker hoekje op een zolder, in een rommelkamertje of een nauwe gangkast. Totdat ik vorige week op zoek was naar rondbreinaalden. Snuffel de snuffel op het internet met als trefwoorden breinaalden, wol en Bourgogne. Breinaalden heb ik heel dichtbij gevonden op de markt, waar een dame met heel mooie wol en rondbreinaalden stond. Ze heeft me de truckjes van het rondbreien geleerd. Als je werk te klein is voor de naald, leg er gewoon een lus in! Ja zo simpel is het dus. En ..... ik ben er nu ook achter dat Jacquard breien het zelfde is als Fair Isle breien. Het leven kan soms zo eenvoudig blijken. Maar wat ik ook tegekwam bij het dwalen over het web was de site van la guilde de filage en Bourgogne. Daar zou ik wel eens een kijkje willen nemen. Nou, waarom niet, trek de stoute schoenen aan en gaan met die banaan. Dus vanmorgen na een stevig ontbijt ben ik in de auto gestapt met spinnenwiel en een vacht van een schaap van de buurman en een grote dosis lef (ik vind het toch stiekem nog steeds wel een beetje eng om zo ergens alleen op af te stappen). Super leuk! Allemaal aardige mevrouwen, Franse mevrouwen, Engelse-, Schotse- en zelfs een Nederlandse mevrouw. Ze kwamen van heinde en ver en hebben met z'n tienen met veel geduld mij de kneepjes van het spinnen bij gebracht. Iedere maand komen ze een hele zaterdag bij elkaar. Dus .... ik ga de eerste zaterdag van december met mijn afgestofte Louët weer richting Mont Saint Vincent. Nu eerst iets breien van mijn bolletje eigen gesponnen wol. 


6 opmerkingen:

Annelies zei

Dat klinkt als een erg leuke ontmoeting !

Monica zei

Hé, wat ontzettend leuk jouw eerste bolletje, was de wol al geel of heb je hem geverfd? Succes met je volgende zaterdagen.

dineke zei

Wel ineens heel geel! Gisteren nog creme-kleurig. Maar knap is 't.

Dorothé zei

Nee, het is het lamplicht wat de bol zo geel maakt. Het is echt een bolletje wolwit.

Chris zei

Heerlijk hè, als het leven ineens zo eenvoudig blijkt te zijn, haha! Dus het wiel sleept nu jóu voort als andersom en zit niet meer verborgen in een of ander hoekje. Leuk, een nieuwe uitdaging en wie weet ook nieuwe vriendinnen.
Prachtig verhaal maak je er van!

Annelein zei

Wat leuk... dat zou ik ook nog wel willen... spinnen... Maar waar haal ik de tijd vandaan....*Ü*.

Wat fijn dat je zo'n lieve groep spinsters hebt gevonden. Moet ook fijn zijn om iemand uit je eigen vaderland daar tegen te komen. Dat worden vast hele mooie zaterdagen...