zondag 6 december 2015

Enige planning zal van pas komen

G

Wat is dat spinnen tof om te doen zeg. Ik kan het nog niet goed en mijn witte wol doet me erg denken aan m'n jeugd. De tijd dat alternatief Nederland in zelf gesponnen truien rond liep waarvan mijn moeder plachtte te concluderen dat ze er uit zagen als zieke schapen. Dat was ook wel een beetje zo, wol met héél véél kronkels en pluizen en een dikte die in één trui kon variëren van naalden nummer 2 tot nummer 12. Nou, zo ziet mijn witte wol van buurman's schaap er ook uit.
Gisteren had het spingilde waar ik me nu lid van mag noemen weer een bijeenkomst. Omdat het december is, was het tevens ook het jaarlijkse kerstfeestje. We hadden allemaal wat lekkers gemaakt, van vismousse tot gevulde speculaas en een van de dames had van haar wijnbuurman heerlijke biologische Givry meegenomen. Ook hadden we afgesproken om allemaal, als kerstcadeautje verpakt, 100 gram mooi spinmateriaal mee te nemen. Na een ochtend zwoegen op mijn schaap volgde de lunch en daarna werd er met nummertjes gegoocheld en kreeg iedereen een pakje. Ik kreeg vrolijk gekleurde lontwol van schapen uit Washington! En toen ..... toen ging er voor mij een wereld open. Wat is dat heerlijk spinnen. Dat gaat straks een lollig dasje worden. 
Het kolletje op de rondbreinaald en Faire Isle techniek dat ik als oefenlapje brei, is al bijna af. Dan ligt er nog een bolletje mooie grijze wol te wachten waar ik handenwarmers van ga breien met een kabelsteek, tenminste, als ik dat kan (nog nooit iets anders dan een telefoonkabel in mijn handen gehad). En dan is het weer bijna januari en heeft (quilting)jeannet me het hoofd op hol gebracht met de BOM-quilt. En dan zijn er natuurlijk ook nog de naaiwerkjes, de foto avontuurtjes, bridgetoernooitjes, tuinperikelen, familie en vrienden en de gezellige dingen in het dorpse leven. O, ik vergeet ook nog dat ik de buurtkerstkaart nog moet verzinnen en maken. Kortom, weer genoeg op de agenda. Tot snel. 

5 opmerkingen:

dineke zei

Ha, nu weet ik toch hoe je "spindagje" geweest is. Sorry dat ik je wakker belde, was uiteraard niet de bedoeling. Maar zo te lezen was het zeker weer de moeite waard. Jammer dat je geen foto van je leuke schapenzakje hebt geplaatst, dat vind ik zo leuk geworden. Zie je snel op de club de fil!

wilma oud zei

Dat is wel genieten!!! Ik vind die wol er altijd zo mooi uitzien en heb bewondering voor degenen die het kunnen. Wat heb je nog allemaal "leuke" dingen in het verschiet. Fijne week alvast. Groetjes Wilma

Annelein zei

Fijn dat het breien met de juiste rondbreipennen zoveel fijner gaat. Wat leuk al dat zelf gesponnen wol. Vind het groene bolletje ook erg mooi... Hele fijne dagen daar gewenst...

Evelyne zei

Hi Dorothe, sjonge wat heb ik een verhaaltjes gemist van je. Je bent zomaar uit mijn blogrol verdwenen. Wat geweldig dat je aan het spinnen bent. Ooit heb ik het vroeger met een spintol geprobeerd.Toevallig dacht ik voordat ik naar Ned. vertrok, dat ik me is even meer op breien zou gaan concentreren, heb een hoop wol meegenomen. Tot nu toe nog niets van gekomen. Ben wel een heleboel UFO's ( quilts) aan het afmaken. Wat heb je allemaal leuke dingen om naar uit te kijken.
IK GA JE GAUW WEER IN MIJN BLOGROL ZETTEN ZODAT IK JE NIET MEER GA MISSEN.

Fijne dagen voor jou en Pieter.
Lieve groetjes,
Evelyne

La Maison zei

Spinnen, Ha dat is lang geleden dat ik dat deed. Verfde de schapenwol na het spinnen met plantaardige kleurstoffen, ui, biet, spinazie, niets was te gek en breide leuke truitjes voor mijn toen kleine dochtertjes. Echt zo leuk om te doen.
Jij bent lekker bezig zo te zien. Leuk om weer wat van je te lezen.
Lieve groet
Hermine