vrijdag 4 maart 2016

Zelfs met een schrikkeldag

Ja, zelfs met een dag extra was de maand nog te kort om alles te doen wat ik wilde doen. Een van die dingen die er bij in schoot was het blogberichtje vanaf de keukentafel. Maar bij deze geef ik jullie toch even een kleine resumé van de maand die achter ons ligt.

De eerste zaterdag van de maand ben ik weer naar de spinclub geweest. Waar we naast het spinnen op onze eigen wielen allemaal verschillende spintollen hebben uitgeprobeerd. Een van de leden is zeer creatief en zij had van allerlei stokjes klosjes en stenen spintollen gemaakt. Ik ben nu volwaardig lid van het gilde en heb mijn eigen beker gekregen, gemaakt door weer een ander lid van de club die van beroep pottenbakster is. Het is een gemelleerd cluppie dames, van oud marinier tot een dominee in ruste en iedereen bruist van ideetje met wol. Nu wil het dat een van de leden ernstig ziek is en wij hebben bedacht dat het fijn is om haar een warme omslagdoek te geven. Dus we hebben de afgelopen maand allemaal een reep van ongeveer 15 cm breed en precies 150 cm lang gebreid in een natuurtint. Zaterdag gaan we alle repen aan elkaar naaien tot een heerlijk soepele zachte omslagdoek.

En toen was het ineens al 11 februari en stapte ik in de trein naar Rotterdam om bij een nichtje te gaan logeren. En dat is een hele nieuwe kijk op de wereld. Als ik in Nederland ben, logeer ik meestal bij mijn zussen of broer en nu dus bij een van hun dochters. Met het gevolg dat ik nu ineens op de fiets kriskras door mijn geboortestad sjeesde op weg naar design spulletjes lekkere eettentjes en naar de huizen van andere nichtjes.  Mijn hart zwol van trots om te zien wat voor geweldige stad het is geworden. Zo dynamisch, jong en kleurrijk. Zoveel mooie architectuur en zoveel uber hippe designwinkeltjes en exposities. Wij hebben uren rondgezworven in het Van Nellecomplex waar op dat moment Art Rotterdam werd gehouden. 

Zaterdag (dat was eigenlijk de ware reden van mijn bezoek aan het vaderland) ben ik met mijn vriendin Maggy naar Rijpwetering gereisd om bij de show and tell van Judith te zijn. Dat was echt de moeite waard hoor. Wat heeft zij prachtige quilt gemaakt en wat kan ze er smeuïg over vertellen. Voor mij was ook super leerzaam om te zien hoe er dus daadwerkelijk geappliqueerd moet worden en hoe andere vullingen voelen. Daarna bij Maggy bergen friet en kroketten gegeten en de hele avond vol gekletst.


De volgende morgen naar mijn broer in Amersfoort gespoord waar ik 's middags een bezoekje heb gebracht aan de nieuwe bibliotheek, ook weer zo'n geweldig gebouw.


In de loop van de week weer thuis gekomen om onze vrienden Arno en Josė te verwelkomen die een paar dagen kwamen logeren. Dat is inmiddels een goede traditie geworden. Bijna ieder jaar komen ze samen met ons de bomen, rozen en andere struiken snoeien. Ieder jaar brengen ze wel wat bijzonders mee. Dit jaar heeft José bij ons onder de kastanje boom een flink stuk grond beplant met haar eigen gezaaide cyclaampjes. Na het snoeiwerk eten we iedere avond lekker uitgebreid (in de hoop het er de volgende dag weer af te buffelen in de tuin). Nu is de rust weer weergekeerd in huize meerbeer. Vier dagen geleden hebben we gevierd dat we al tien jaar hier wonen. Wie had dat nou gedacht. Zo goed ingeburgerd, zo naar onze zin, zo blij met ons huis en onze tuin. Ik hoop er nog lang van te gaan genieten. 
Tot snel. 



11 opmerkingen:

Antje uit Urk zei

Nou..wat een heerlijke maand heb je achter de rug! Leuk dat gevoel van trots over Rotterdam! Ik heb ook gesponnen maar ben er ook al weer mee gestopt, ik vond het niet zo leuk! Maar met zo'n leuke club erbij lijkt het me een stuk leuker! Ik hou van bonte gezelschappen! En wat heerlijk dat je het nog steeds zo naar je zin hebt in Frankrijk! Ik heb genoten van je berichtje, bedankt en ik kijk alweer uit naar de volgende!
groetjes uit Urk

Evelyne zei

Wat leuk dat je in Nederland was, ik had me er zo op verheugd om je te ontmoeten bij Karen, maar helaas geveld door de griep.
Wat heb je het gezellig met de spinclub en mooie band heb je gebreid.
Quilt je ook nog?
Rotterdam is echt een wereldstad hè en die architectuur, ik vind het een super stad! Inge mijn dochter heeft er gewoond, maar is verhuisd naar Den Haag.
Wij gaan half april weer naar ons tweede vaderland.

Goed weekend en misschien tot kijk.

Groetjes,
Evelyne

Monica zei

Ha Dorothé, Gezellige drukte had jij afgelopen maand, jammer dat wij elkaar niet bij Karin in Rijpwetering konden treffen, er lag een te groot tijdsverschil tussen de ochtend en middagsessie.
Tot spoedig, en geniet van al het moois dat Frankrijk te bieden heeft.

Judith zei

We hebben achter elkaar aangereden. Ik woon bovenop Amersfoort. De volgende keer moet je me dat laten weten hoor. Kom je gezellig bij mij op de koffie! Ziet er super gezellig uit met jouw artistieke groep. Enig lijkt mij dat. Mooie mok ook.

Bed, breakfast en quilts zei

Wat was het leuk om je een keer in het echt te zien, natuurlijk lijkt het of je elkaar kent omdat je over elkaars leven leest. Maar toch; live is leuker. Als je weer in de buurt bent, ben je van harte welkom en hoop ik meer tijd te hebben!

Tilly zei

Wat een gezellige maand is dat geweest, en zoveel moois gezien.
Fijn dat jullie helemaal ingeburgerd zijn. Wens je een mooi voorjaar toe, wij gaan ook weer binnenkort.
Groetjes Tilly

Ineke zei

Geweldig, logeren bij je nichtje. Ook ik heb een paar nichtjes in Rotterdam wonen.
Gefeliciteerd, alweer 10-jaar!woonachtig in Frankrijk, heerlijk!!!
Fijne zondag

Steekjes en Stygn zei

Wat een leuke drukke maand heb je gehad. Rotterdam is een heerlijke stad. In een half uurtje ben ik er en dat doe ik regelmatig. Als ik lees dat je zo fijn bent ingeburgerd in het franse land is er toch wel eens wat heimwee. Zeker nu de lente in aantocht is.
Leuk dat je helemaal opgenomen bent in het spinstersgilde. Mooie mok. Wat lief om allemaal samen een warme sjaal te breien voor een zieke vriendin.
Anje

Chris zei

Heerlijk vrolijk, dynamisch en dankbaar logje! Volgens mij heb je ook best genoten van je kriskras fietsen door Rotterdam. Wat leuk om een keer bij een nicht te logeren en andere familieleden te bezoeken.
Maar natuurlijk ook om te genieten van die show!
Was een druk tijdje voor je, ook met je logé's. Wat goed dat zij dan meehelpen in jullie tuin.
Groetjes uit fris Holland.

betty prins zei

Hebben wij elkaar 2 keer misgelopen..eerst bij Karen, ik was met Monica in de ochtend, en in Rotterdam, goeie stad toch met al die leuke winkeltjes en eettentjes..op de ArtFair was ik op de SS Rotterdam, de VanNelle had ik overgeslagen..
En nu weer lekker op het Franse platteland..wij gaan as zondag..ik kijk er naar uit!

marja zei

Hallo Dorothe, Leuke log , het plezier spat ervan af. Volgende maand gaan wij naar ons huisje in de auvergne, 6 weken en in juli voor een nog langere periode omdat ik dan uitgewerkt ben . Ik ben benieuwd hoe mij dit gaat bevallen , normaal zijn we er alleen in de vakantieperiodes Quilten, handwerken koken en in de tuin bezig zijn zonder op de klok te moeten kijken lijkt me heerlijk.
Groetjes Marja